Jeroen Reijnoudt wrote:Beste hjs,
Bedankt voor je commentaar en het compliment. Hennie heeft me ook gewezen op de 'dragfactor' en me geadviseerd de schuif van 7/8 naar 6/7 te zetten ivm blessuregevaar. Vergt natuurlijk wel weer wat aanpassing in tempo. Maar ik denk ook dat het voor ieder weer anders is. Ik zal het proberen de volgende keren
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Wellicht dat het verval dan wat minder wordt.
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Nu klap ik in op de middellange afstanden, houd ik mijn 'pace' nog niet vol (snel aangelerd he dat vakjargon). Ik zal eens kijken of dat scheelt. Ook je ambitie zit je wel eens in de weg. En de temperatuur als iemand beneden de verwarming weer eens opdraait.
Groet,
Jeroen
ps. hoe vaak moet je die kap gemiddeld schoonmaken?
Ik neem aan dat je een D c2 hebt. Daar kun je de ``dragfactor`` op zien als je juiste knopjes indrukt. Volgens mij onder de optie diversen , als ik me niet vergis. Als dit getal begint te dalen bij dezelfde schuifstand, begint zich stof op te hopen.
Dan is het tijd op op hem even goed te stofzuigen. 1 x 3-4 mnd lijkt me genoeg.
Roeien met lagere drag betekent trouwens niet dat je een hogere slagfrequentie nodig hebt, maar dat de `drive ` sneller moet uitvoeren.
Maak trouwens geen groot ding van die dragfactor, als je geen last hebt van je rug en lekker roeit bij een bepaalde stand is dat prima.
Voor mensen die trainen voor roeien in een boot geldt een ander verhaal, daar is roeien met hoge drag uit den boze omdat ze de weerstand van het water zoveel mogelijk willen nabootsen, daar is een wat lagere drag voor nodig.