Roeien ook voor fietsers...?

Voor alle Nederlandstalige roeiers. Heb je een vraag of wil je iets kwijt?
Hier kan het.
Post Reply
Bartacus2
Paddler

Roeien ook voor fietsers...?

Post by Bartacus2 » September 12th, 2008, 4:28 pm

Hallo,

Even voorstellen... Mijn naam is Bart en heb net een model D uitgepakt en de eerste slagen gemaakt.

Het doel van de (uiteindelijke) aanschaf is voor mijn vrouw en mij een betere algemene conditie op te bouwen met roeien.

Zelf ben ik vooral fietser (atb) en vraag me af of ik met roeien ook mijn fietsconditie en "been-kracht" kan trainen. Na de eerste 25 minuten heb ik wel het gevoel dat ik wat heb gedaan in mijn rug en armen maar de benen zijn nog helemaal fris.

Zijn er ook roeiers die de training gebruiken voor fietsdoeleinden...?

Groeten,

Bart

hjs
Marathon Poster

Post by hjs » September 13th, 2008, 4:38 am

Hoi Bart,

Je bent een fietser dus je benen zijn nu veel sterker/getrainder dan de rest van je lijf, vandaar dat je waarschijnlijk in het begin vooral je armen/rug zult voelen.
Daarnaast moet je de techniek van het roeien onder knie zien te krijgen, om je benen sterker te maken moet je een relatief laag slagtempo (slagen per minuut ) gebruiken.
De combinatie van fietsen en roeien past overigens prima bij elkaar, beter dan lopen/fietsen of lopen/roeien.
Voor meer info kun je trouwens beter terecht op het UK forum, dat is veel aktiever dat dit forum.

http://www.concept2.co.uk/forum/index.p ... 6b945f44d8

Aladna
Paddler

Re: Roeien ook voor fietsers...?

Post by Aladna » August 27th, 2013, 4:56 am

Wat is een laag slagtempo om mee te beginnen. Ben bang datik te hard van stapel ga lopen, mezelf kennende :D

hjs
Marathon Poster

Post by hjs » August 27th, 2013, 5:30 am

Aladna wrote:Wat is een laag slagtempo om mee te beginnen. Ben bang datik te hard van stapel ga lopen, mezelf kennende :D
Goed uitgangspunt is het volgende. Een training zou je als het zou moeten, binnen 5 minuten opnieuw moeten kunnen doen. Kan dat niet dat ga je te hard.
Om te beginnen is tempo 22/24 prima, hangt ook een beetje af van je lengte, hoe langer hoe trager de slag.

Aladna
Paddler

Post by Aladna » August 28th, 2013, 5:15 pm

Mijn lengte is 173

hjs
Marathon Poster

Post by hjs » August 29th, 2013, 4:18 am

Aladna wrote:Mijn lengte is 173
Niet zo lang dus voor roeibegrippen, je rating kun je dan beter wat hoger houden. Dat past ook beter bij fietsen voor de trapfrequentie ook hoger is.

Aladna
Paddler

Post by Aladna » September 3rd, 2013, 4:27 am

Wat een heerlijk apparaat. Gemiddelde slagen staan op 27. Heb er nu 2 x 2000 opzitten in een tijd van 11.24
De eerste keer 11.30 en de 11.24 was 5 minuten later :) heb ik mooi mezelf ingehaald

Zal wel niet hard zijn maar welke tijd maken jullie over normaal 2000 dus niet echt max doen dan hè want dan ga ik zo af hahaha

hjs
Marathon Poster

Post by hjs » September 3rd, 2013, 12:00 pm

Aladna wrote:Wat een heerlijk apparaat. Gemiddelde slagen staan op 27. Heb er nu 2 x 2000 opzitten in een tijd van 11.24
De eerste keer 11.30 en de 11.24 was 5 minuten later :) heb ik mooi mezelf ingehaald

Zal wel niet hard zijn maar welke tijd maken jullie over normaal 2000 dus niet echt max doen dan hè want dan ga ik zo af hahaha
Je kunt op de ranking kijken wat je relatief doet voor je leeftijd en gewicht. Tijd zegt ook niet zoveel, wattage zegt meer. Of tijd per 500 meter. Veel mensen roeien 2.00 of sneller over een half uur voor een training. En 1.45 (7 minuten per 2km) of sneller op een twee km. Onder de 6 min is erg snel, Wr is 5.36.

Als je serieus een twee km roeit zul je niet zeggen heerlijk, roeien is een erg zware sport. Rustig trainen is wat anders natuurlijk :D

Aladna
Paddler

Post by Aladna » September 4th, 2013, 6:28 pm

Met heerlijk bedoel ik dat het zweet over mijn rug loopt en ik mijn voorhoofd moet af vegen :D
Heb mijn persoonlijk record al verbroken op de 2000 meter in 10.17.9

Wat jij zegt over op de ranking kijken snap ik nog niet helemaal. Zou je dat iets specifieker uit kunnen leggen?

hjs
Marathon Poster

Post by hjs » September 5th, 2013, 4:15 am

Aladna wrote:Met heerlijk bedoel ik dat het zweet over mijn rug loopt en ik mijn voorhoofd moet af vegen :D
Heb mijn persoonlijk record al verbroken op de 2000 meter in 10.17.9

Wat jij zegt over op de ranking kijken snap ik nog niet helemaal. Zou je dat iets specifieker uit kunnen leggen?
Hangt ook af van het weer :D

De ranking in de concept2 ranking. Type maar in op google.

In het begin zul je snel vooruitgaan. Waar je uiteindelijk kint komen, hangt er af van lichaamsgrootte, geslacht, leeftijd.

Post Reply