Maximale Hartslag
-
Forum in het Nederlands
Hallo roeiers,<br /><br />sinds kort in het bezit van de c2. Probeer alles uit. Heb op de website gelezen hoe je de maximum hartsslag kan berekenen. Maar ik snap niet hoe je het schema wat eronder staat dan moet interpreteren.<br />Wie weet meer?<a href="mailto:h.v.haarst@planet.nl">h.v.haarst@planet.nl</a><br /><br />Groet Hans.
Forum in het Nederlands
<!--quoteo(post=56330:date=Feb 19 2006, 10:11 AM:name=Hans)--><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td><div class='genmed'><b>QUOTE(Hans @ Feb 19 2006, 10:11 AM) </b></div></td></tr><tr><td class='quote'>Hallo roeiers,<br /><br />sinds kort in het bezit van de c2. Probeer alles uit. Heb op de website gelezen hoe je de maximum hartsslag kan berekenen. Maar ik snap niet hoe je het schema wat eronder staat dan moet interpreteren.<br />Wie weet meer?<a href="mailto:h.v.haarst@planet.nl">h.v.haarst@planet.nl</a><br /><br />Groet Hans.<br /> </td></tr></table><br /><br /><br />Hoi Hans,<br /><br />je vraag is me niet echt duidelijk, misschien even toelichten?<br />Max hartslag kun je niet berekenen overigens die is gemiddeld ongeveer 220 - min je leeftijd maar dat kan fors afwijken, wel 20 slagen hoger of lager. dus stel dat je 40 jaar bent dan is je max 220 - 40 = 180 slagen maar in de praktijk zal het tussen de 160 en 200 liggen. Dus dat zul je het echt moeten meten terwijl je een inspanning doet. Een vrij goede methode is een minuut of 15 roeien in een tempo dat aardig moeite kost en dan daarna 5 min roeien in een tempo dat net kunt tot je moet stoppen. Je hoogste hartslag is dan meestal wel ongeveer je max. <br />Als je trouwens niet zn goede conditie hebt raad ik het af om dat te doen. Ga dan eerst gewoon aan je conditie werken, rustig roeien en geleidelijk de afstand en het tempo rustig opvoeren.<br /><br />veel plezier!
-
Forum in het Nederlands
Hallo Hans,<br /><br />Er is veel te vinden op het web (zie bijvoorbeeld: <a href="http://www.gezondheid.be/INDEX.cfm?fuse ... art_id=443" target="_blank">http://www.gezondheid.be/INDEX.cfm?fuse ... _id=443</a> ). Vaak wordt er aangeraden om een sporttest af te nemen om je max. hartslag te berekenen (veiligste manier), zeker wanneer je niet fit bent. Wat Henry zegt kan je ongeveer aanhouden, maar is zeker niet geheel te vertrouwen ( té grote afwijking).<br /><br />Hennie
-
Forum in het Nederlands
Hoi Hans,<br /><br />Ja dat met die maximale hartslagen is niet te voorspellen. Mijn hartslag is bijvoorbeeld maximaal 163 en minimaal 37. Normaal gesproken zou dat ongeveer rond de 180 moeten zijn maar juist ja dat is niet het geval. Als ik nu volgens een vaag schema hartslag 150 ontspannen moet roeien dan zit ik al op 90% en dat is dus intensief.<br />Als test zou ik voorstellen 6000m, 400m lekker je duur gemiddelde en daarna 100m knallen, sprinten, daarna weer 400m je duurtempo en dan weer de 100m snel. De 100m dus echt hard en de 400m gewoon duurtempo en niet langzamer, dit herhalen tot je hartslag niet meer hoger komt. <br />Dit kun je natuurlijk alleen doen als je echt gezond bent en allicht ook een sporttest hebt gedaan, het SMA doet die testen en die krijg je van je verzekering meestal vrijwel geheel vergoed. Kijk maar op internet. Bij de fietstest die je daar moet doen haal ik overigens mijn maximale hartslag van geen kant, roeien en fietsen is dus wat anders bij mij.....ik weet nu echter wel dat alles goed werkt bij mij!<br />Bij deze training die ik net beschreven heb haal ik de hoogste hartslagen en het doet ook wat mij beteft minder PIJN dan een heel stuk erg hard...<br /><br />Groet,<br />Wiecher
-
Forum in het Nederlands
Dag Hans,<br /><br />Misschien kun je even aangeven waar je op de site hebt gelezen hoe je je maximale hartslag berekent. Ik kan dat namelijk niet vinden, dus weet ik ook niet wat voor schema je bedoelt.<br /><br />Wat betreft de verzekering voor de SMA sporttest. Onder het nieuwe zorgstelsel moet je dan wel een aanvullende verzekering hebben gesloten die dat dekt. De basisverzekering dekt het zeker niet. Overigens is de test niet superduur, een euro of honderd (ook weer niet niks natuurlijk) en wel van belang, zeker als je lang niet hebt gesport. Vooral de inspanningstest, waarbij ondertussen een hartfilmpje wordt gemaakt is van belang om te bezien of je hart grote inspanning aankan. Ik heb het er in ieder geval eens in de twee jaar wel voor over.<br /><br />Ik kan overigens uit ervaring spreken dat de vuistregel 220-leeftijd veel afwijkingen toont. Ik ben 52 en mijn gemeten max was tijdens de test 196. De sportarts zei dat dat betekende dat ik waarschijnlijk iets boven de 200 zat, terwijl ik volgens de regel dus 168 moet hebben. Je kunt dat nauwelijks nog een afwijking van de regel noemen, maar beter zeggen dat de regel bij sommigen helemaal niet opgaat. Wat hieronder door Wiecher wordt geschreven dat de SMA-test niet altijd de max weergeeft, verwondert me. Je moet voortdurend boven, althans niet onder een aantal slagen per minuut fietsen,dat kun je op een display in de gaten houden. Terwijl je daarmee bezig bent wordt het verzet door de sportarts langzaam verzwaard. Het wordt dus steeds moeilijker om op het voorgeschreven aantal omwentelingen te blijven. Als je doorgaat tot je echt niet meer kan, dus tegen je uitputting aan, moet je volgens mij vanzelf tegen je max aan zitten. Zo niet, dan ben je niet diep genoeg gegaan lijkt mij. Het is heel simpel: zolang je niet aan je max zit heb je gewoon nog over. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Hoe dit alles ook zij, ik kan bevestigen dat een test op de c2 met afwisseling van snel en rustig je hartslag ongemeen hoog opstuwt, in mijn geval boven de 190, dus inderdaad dicht bij mijn max.<br /><br />Bram
Forum in het Nederlands
<!--quoteo(post=58428:date=Mar 4 2006, 05:36 PM:name=Bram)--><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td><div class='genmed'><b>QUOTE(Bram @ Mar 4 2006, 05:36 PM) </b></div></td></tr><tr><td class='quote'>Dag Hans,<br /><br />Misschien kun je even aangeven waar je op de site hebt gelezen hoe je je maximale hartslag berekent. Ik kan dat namelijk niet vinden, dus weet ik ook niet wat voor schema je bedoelt.<br /><br />Wat betreft de verzekering voor de SMA sporttest. Onder het nieuwe zorgstelsel moet je dan wel een aanvullende verzekering hebben gesloten die dat dekt. De basisverzekering dekt het zeker niet. Overigens is de test niet superduur, een euro of honderd (ook weer niet niks natuurlijk) en wel van belang, zeker als je lang niet hebt gesport. Vooral de inspanningstest, waarbij ondertussen een hartfilmpje wordt gemaakt is van belang om te bezien of je hart grote inspanning aankan. Ik heb het er in ieder geval eens in de twee jaar wel voor over.<br /><br />Ik kan overigens uit ervaring spreken dat de vuistregel 220-leeftijd veel afwijkingen toont. Ik ben 52 en mijn gemeten max was tijdens de test 196. De sportarts zei dat dat betekende dat ik waarschijnlijk iets boven de 200 zat, terwijl ik volgens de regel dus 168 moet hebben. Je kunt dat nauwelijks nog een afwijking van de regel noemen, maar beter zeggen dat de regel bij sommigen helemaal niet opgaat. Wat hieronder door Wiecher wordt geschreven dat de SMA-test niet altijd de max weergeeft, verwondert me. Je moet voortdurend boven, althans niet onder een aantal slagen per minuut fietsen,dat kun je op een display in de gaten houden. Terwijl je daarmee bezig bent wordt het verzet door de sportarts langzaam verzwaard. Het wordt dus steeds moeilijker om op het voorgeschreven aantal omwentelingen te blijven. Als je doorgaat tot je echt niet meer kan, dus tegen je uitputting aan, moet je volgens mij vanzelf tegen je max aan zitten. Zo niet, dan ben je niet diep genoeg gegaan lijkt mij. Het is heel simpel: zolang je niet aan je max zit heb je gewoon nog over. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Hoe dit alles ook zij, ik kan bevestigen dat een test op de c2 met afwisseling van snel en rustig je hartslag ongemeen hoog opstuwt, in mijn geval boven de 190, dus inderdaad dicht bij mijn max.<br /><br />Bram<br /> </td></tr></table><br /><br />Bram<br /><br />Je uitleg over het niet halen van je maximale hartslag kan ik iets aanvullen. Als een roeier of hartloper een maximale inspanningstest doet op de fiets is dat niet sportspecifiek. Heel vaak zijn zulke mensen niet in staat om dan hun max. te halen. dat heeft niets te maken met niet je best doen maar vooral met het feit dat je je lichaam blootstelt aan een beweging die het niet zo goed beheerst.<br />Uit ervaring op de fiets weet ik dat daar ook mijn max van het roeien niet haal en geloof me ik doe dan wel mijn best.<br /><br />grt Henry<br />
-
Forum in het Nederlands
<!--quoteo(post=58438:date=Mar 4 2006, 01:24 PM:name=hjs)--><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td><div class='genmed'><b>QUOTE(hjs @ Mar 4 2006, 01:24 PM) </b></div></td></tr><tr><td class='quote'><!--quoteo(post=58428:date=Mar 4 2006, 05:36 PM:name=Bram)--><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td><div class='genmed'><b>QUOTE(Bram @ Mar 4 2006, 05:36 PM) </b></div></td></tr><tr><td class='quote'>Dag Hans,<br /><br />Misschien kun je even aangeven waar je op de site hebt gelezen hoe je je maximale hartslag berekent. Ik kan dat namelijk niet vinden, dus weet ik ook niet wat voor schema je bedoelt.<br /><br />Wat betreft de verzekering voor de SMA sporttest. Onder het nieuwe zorgstelsel moet je dan wel een aanvullende verzekering hebben gesloten die dat dekt. De basisverzekering dekt het zeker niet. Overigens is de test niet superduur, een euro of honderd (ook weer niet niks natuurlijk) en wel van belang, zeker als je lang niet hebt gesport. Vooral de inspanningstest, waarbij ondertussen een hartfilmpje wordt gemaakt is van belang om te bezien of je hart grote inspanning aankan. Ik heb het er in ieder geval eens in de twee jaar wel voor over.<br /><br />Ik kan overigens uit ervaring spreken dat de vuistregel 220-leeftijd veel afwijkingen toont. Ik ben 52 en mijn gemeten max was tijdens de test 196. De sportarts zei dat dat betekende dat ik waarschijnlijk iets boven de 200 zat, terwijl ik volgens de regel dus 168 moet hebben. Je kunt dat nauwelijks nog een afwijking van de regel noemen, maar beter zeggen dat de regel bij sommigen helemaal niet opgaat. Wat hieronder door Wiecher wordt geschreven dat de SMA-test niet altijd de max weergeeft, verwondert me. Je moet voortdurend boven, althans niet onder een aantal slagen per minuut fietsen,dat kun je op een display in de gaten houden. Terwijl je daarmee bezig bent wordt het verzet door de sportarts langzaam verzwaard. Het wordt dus steeds moeilijker om op het voorgeschreven aantal omwentelingen te blijven. Als je doorgaat tot je echt niet meer kan, dus tegen je uitputting aan, moet je volgens mij vanzelf tegen je max aan zitten. Zo niet, dan ben je niet diep genoeg gegaan lijkt mij. Het is heel simpel: zolang je niet aan je max zit heb je gewoon nog over. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Hoe dit alles ook zij, ik kan bevestigen dat een test op de c2 met afwisseling van snel en rustig je hartslag ongemeen hoog opstuwt, in mijn geval boven de 190, dus inderdaad dicht bij mijn max.<br /><br />Bram<br /> </td></tr></table><br /><br />Bram<br /><br />Je uitleg over het niet halen van je maximale hartslag kan ik iets aanvullen. Als een roeier of hartloper een maximale inspanningstest doet op de fiets is dat niet sportspecifiek. Heel vaak zijn zulke mensen niet in staat om dan hun max. te halen. dat heeft niets te maken met niet je best doen maar vooral met het feit dat je je lichaam blootstelt aan een beweging die het niet zo goed beheerst.<br />Uit ervaring op de fiets weet ik dat daar ook mijn max van het roeien niet haal en geloof me ik doe dan wel mijn best.<br /><br />grt Henry<br /> </td></tr></table><br /><br />Dag Henny,<br /><br />Ik begrijp je zo, dat je bedoelt dat bij een "niet-fietser" de voor de fietsbeweging noodzakelijke spieren onvoldoende leveren om op de maximale hartinspanning te komen. Ik ben wel een ervaren fietser, maar ik ken het verschijnsel dat bijvoorbeeld aan het eind van een tocht de pijp leeg is. Je wilt dan erg graag het laatste stuk zo snel mogelijk achter de rug hebben, maar het tempo is er helemaal uit en je kunt niet harder hoe je ook je best nog doet. Kijk je dan op je hartslagmeter, dan geeft die een betrekkelijk lage hartslag aan, veel lager dan anders op een moment dat je flink je best doet. Dat geeft dus aan dat je spieren niet meer willen, gewoon niet genoeg meer leveren. Iets vergelijkbaars zou je bij zo'n test dus kunnen hebben in het geval je sowieso geen fietser bent, nogmaals als ik je goed begrijp. Het klinkt wel plausibel moet ik zeggen. De test heeft voor zo'n "niet-fietser" dan overigens helemaal geen zin lijkt mij. Immers, je berekent er dan dus niet je max mee en wat nog belangrijker is, je krijgt geen informatie over je hartfunctie onder maximale inspanning en daar gaat het bij die test toch vooral om. Voor die categorie is dan een sma-sporttest voor een belangrijk deel weggegooid geld. Ze zouden dus meer verschillende ergometers voor de maximale inspanningstest geschikt moeten maken zou je dan denken.<br /><br />Bram
Forum in het Nederlands
<!--quoteo(post=58593:date=Mar 6 2006, 11:10 AM:name=Bram)--><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td><div class='genmed'><b>QUOTE(Bram @ Mar 6 2006, 11:10 AM) </b></div></td></tr><tr><td class='quote'><br /><br />Dag Henny,<br /><br />Ik begrijp je zo, dat je bedoelt dat bij een "niet-fietser" de voor de fietsbeweging noodzakelijke spieren onvoldoende leveren om op de maximale hartinspanning te komen. Ik ben wel een ervaren fietser, maar ik ken het verschijnsel dat bijvoorbeeld aan het eind van een tocht de pijp leeg is. Je wilt dan erg graag het laatste stuk zo snel mogelijk achter de rug hebben, maar het tempo is er helemaal uit en je kunt niet harder hoe je ook je best nog doet. Kijk je dan op je hartslagmeter, dan geeft die een betrekkelijk lage hartslag aan, veel lager dan anders op een moment dat je flink je best doet. Dat geeft dus aan dat je spieren niet meer willen, gewoon niet genoeg meer leveren. Iets vergelijkbaars zou je bij zo'n test dus kunnen hebben in het geval je sowieso geen fietser bent, nogmaals als ik je goed begrijp. Het klinkt wel plausibel moet ik zeggen. De test heeft voor zo'n "niet-fietser" dan overigens helemaal geen zin lijkt mij. Immers, je berekent er dan dus niet je max mee en wat nog belangrijker is, je krijgt geen informatie over je hartfunctie onder maximale inspanning en daar gaat het bij die test toch vooral om. Voor die categorie is dan een sma-sporttest voor een belangrijk deel weggegooid geld. Ze zouden dus meer verschillende ergometers voor de maximale inspanningstest geschikt moeten maken zou je dan denken.<br /><br />Bram<br /> </td></tr></table><br /><br />Hoi Bram,<br /><br />Voor jouw als ervaren fietser zal het geen probleem zijn. Je zult een goede test krijgen. Een onervaren sporter (op alle gebeiden zal ook zijn max. halen). Maar een ervaren sporter op een ander gebied zal er inderdaad niet zo veel aan hebben. Het heeft niks te maken met moe zijn of iets dergelijks maar met efficientie. Een goede hartloper zal op de fiets of op de roeier zijn lijf niet effecient kunnen gebruiken, bewegingen zijn nu eenmaal sportspecifiek. Dus een fitte sporter die niet veel fietst zal op de fiets al duidelijk voor het bereiken van zijn max vermogen last gaan krijgen van spieren die de niet specifieke belasting niet aankunnen.<br /> <br />Je idee van verschillende ergometers is een prima idee maar daar hangt een kostenplaatje aan. Fietsen is nu eenmaal relatief makkelijk, je beweegt weinig dus praktisch gezien is het de meest handige wijze om te testen. Maar goede lopers, zwemmers of roeiers hebben er niet zo veel aan.<br /><br />Henry<br />
-
Forum in het Nederlands
<!--quoteo(post=58594:date=Mar 6 2006, 05:48 AM:name=hjs)--><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td><div class='genmed'><b>QUOTE(hjs @ Mar 6 2006, 05:48 AM) </b></div></td></tr><tr><td class='quote'><!--quoteo(post=58593:date=Mar 6 2006, 11:10 AM:name=Bram)--><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td><div class='genmed'><b>QUOTE(Bram @ Mar 6 2006, 11:10 AM) </b></div></td></tr><tr><td class='quote'><br /><br />Dag Henny,<br /><br />Ik begrijp je zo, dat je bedoelt dat bij een "niet-fietser" de voor de fietsbeweging noodzakelijke spieren onvoldoende leveren om op de maximale hartinspanning te komen. Ik ben wel een ervaren fietser, maar ik ken het verschijnsel dat bijvoorbeeld aan het eind van een tocht de pijp leeg is. Je wilt dan erg graag het laatste stuk zo snel mogelijk achter de rug hebben, maar het tempo is er helemaal uit en je kunt niet harder hoe je ook je best nog doet. Kijk je dan op je hartslagmeter, dan geeft die een betrekkelijk lage hartslag aan, veel lager dan anders op een moment dat je flink je best doet. Dat geeft dus aan dat je spieren niet meer willen, gewoon niet genoeg meer leveren. Iets vergelijkbaars zou je bij zo'n test dus kunnen hebben in het geval je sowieso geen fietser bent, nogmaals als ik je goed begrijp. Het klinkt wel plausibel moet ik zeggen. De test heeft voor zo'n "niet-fietser" dan overigens helemaal geen zin lijkt mij. Immers, je berekent er dan dus niet je max mee en wat nog belangrijker is, je krijgt geen informatie over je hartfunctie onder maximale inspanning en daar gaat het bij die test toch vooral om. Voor die categorie is dan een sma-sporttest voor een belangrijk deel weggegooid geld. Ze zouden dus meer verschillende ergometers voor de maximale inspanningstest geschikt moeten maken zou je dan denken.<br /><br />Bram<br /> </td></tr></table><br /><br />Hoi Bram,<br /><br />Voor jouw als ervaren fietser zal het geen probleem zijn. Je zult een goede test krijgen. Een onervaren sporter (op alle gebeiden zal ook zijn max. halen). Maar een ervaren sporter op een ander gebied zal er inderdaad niet zo veel aan hebben. Het heeft niks te maken met moe zijn of iets dergelijks maar met efficientie. Een goede hartloper zal op de fiets of op de roeier zijn lijf niet effecient kunnen gebruiken, bewegingen zijn nu eenmaal sportspecifiek. Dus een fitte sporter die niet veel fietst zal op de fiets al duidelijk voor het bereiken van zijn max vermogen last gaan krijgen van spieren die de niet specifieke belasting niet aankunnen.<br /> <br />Je idee van verschillende ergometers is een prima idee maar daar hangt een kostenplaatje aan. Fietsen is nu eenmaal relatief makkelijk, je beweegt weinig dus praktisch gezien is het de meest handige wijze om te testen. Maar goede lopers, zwemmers of roeiers hebben er niet zo veel aan.<br /><br />Henry<br /> </td></tr></table><br /><br /><br />Dag Henry (met excuses, op mijn leeftijd moet je niet zonder leesbrilletje meer willen <br /><br />Het zal zo zijn als jij zegt. Is dan wel een beetje ongunstig bijverschijnsel. Klinkt bijna als degeneratie van de niet getrainde spiergroepen/bewegingen. Voor mij een indicatie dat je maar beter bij je favoriete sport/beweging aan crosstraining kunt doen. Dus een training(sapparaat) waarmee je andere bewegingen/spiergroepen bijtraint of zoiets.<br /><br />Aan dit onderwerp verwant is het volgende: ik kom dus bij de roeitrainer wel aan mijn max, ook al ben ik eerder een fietser. Ik kan echter wel merken dat ik met fietsen nog steeds meer vermogen (dus watts) genereer dan met roeien. Ofwel als ik met fietsen aan mijn max kom presteer ik meer dan als ik met roeien aan mijn max kom. Aanvankelijk was h et verschil nog veel groter, maar in het eerste jaar van het gebruik van de c2 had ik forse progressie. Volgens mij had dat onder meer te maken met sterker worden van armspieren. Haal werd krachtiger en biceps zichtbaar dikker. Dat lijkt nu een beetje te stoppen. Zou ik nu door expliciet (dus buiten het roeien) krachttraining voor mijn armspieren te doen daarmee nog winst kunnen boeken? (afgezien even van de vraag of dat enige zin heeft natuurlijk). Of kun je alleen maar winst boeken door alsmaar kilometers op het apparaat zelf te doen tot het m oment dat je ongeveer aan je persoonlijke top zit, waarna je sowieso niet meer harder zult gaan?<br /><br />Wie weet hier iets over te melden?
Forum in het Nederlands
<!--quoteo(post=59007:date=Mar 11 2006, 02:22 PM:name=Bram)--><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td><div class='genmed'><b>QUOTE(Bram @ Mar 11 2006, 02:22 PM) </b></div></td></tr><tr><td class='quote'><br /><br />Dag Henry (met excuses, op mijn leeftijd moet je niet zonder leesbrilletje meer willen <br /><br />Het zal zo zijn als jij zegt. Is dan wel een beetje ongunstig bijverschijnsel. Klinkt bijna als degeneratie van de niet getrainde spiergroepen/bewegingen. Voor mij een indicatie dat je maar beter bij je favoriete sport/beweging aan crosstraining kunt doen. Dus een training(sapparaat) waarmee je andere bewegingen/spiergroepen bijtraint of zoiets.<br /><br />Aan dit onderwerp verwant is het volgende: ik kom dus bij de roeitrainer wel aan mijn max, ook al ben ik eerder een fietser. Ik kan echter wel merken dat ik met fietsen nog steeds meer vermogen (dus watts) genereer dan met roeien. Ofwel als ik met fietsen aan mijn max kom presteer ik meer dan als ik met roeien aan mijn max kom. Aanvankelijk was h et verschil nog veel groter, maar in het eerste jaar van het gebruik van de c2 had ik forse progressie. Volgens mij had dat onder meer te maken met sterker worden van armspieren. Haal werd krachtiger en biceps zichtbaar dikker. Dat lijkt nu een beetje te stoppen. Zou ik nu door expliciet (dus buiten het roeien) krachttraining voor mijn armspieren te doen daarmee nog winst kunnen boeken? (afgezien even van de vraag of dat enige zin heeft natuurlijk). Of kun je alleen maar winst boeken door alsmaar kilometers op het apparaat zelf te doen tot het m oment dat je ongeveer aan je persoonlijke top zit, waarna je sowieso niet meer harder zult gaan?<br /><br />Wie weet hier iets over te melden?<br /> </td></tr></table><br /><br /><br />Hoi Bram<br /><br />Hoezo excuses? Ik zie geen enkel probleem.<br /><br />Over je vraag over krachttraining. Ik weet natuurlijk niet veel over je krachtniveau en wijze van training maar ik weet uit ervaring dat roeien (ergometeren) veel meer kracht in het bovenlichaam vergt dan bv fietsen. Spieren in het bovenlichaam zitten bij fietsers immers alleen maar in de weg. Hoe lichter hoe beter is meestal het credo. <br />Gerichte krachttraining levert voor zulke mensen vaak al snel resultaat op. Oefeningen die gericht de spieren trainen die je gebruikt met roeien zijn Kniebuigen, deadlift en zittend roeien. Puur en alleen de armen trainen (biceps) heeft vaak niet zoveel zin. De armen hoeven relatief niet zoveel te doen. Als je dat idee hebt zou het wel kunnen zijn dat je met een te hoge dragfactor roeit. (schuif te hoog) <br />Een andere manier van je krachtniveau trainen is het trainen met een lage slagfrequentie. Rond 20. Door zo te roeien en toch een redelijk tempo te houden zul je per slag flink kracht moeten leveren en op die wijze train je ook je kracht. Doe dit overigens voorzichtig. Ga niet ineens hard roeien met een lage frequentie maar bouw dit natuurlijk rustig op.<br />Dit zijn maar algemene tips, ik kan zonder je te kennen en zonder je trainingsschema te kennen natuurlijk geen specifieke trainingstips geven. Als je wat meer info zou geven kan ik dat denk ik wel doen.<br />Dus dingen als leeftijd, gewicht, welke training doe je, welke evaring heb je met krachttraining enz..........welke tempo roei je.<br /><br />henry<br /> <br /><br />
-
Forum in het Nederlands
ik wil nog even het verhaal van Henry aanvullen over het berekenen van je max. hartslag.<br /><br />Die 15 minuten inroeien is goed. Dan die 5 minuten moet je op 80% roeien, ga je de laatste minuut of laatste halve minuut in dan geef je 100% tot je een "bijna-dood-ervaring" krijgt. Wat je dan op de meter ziet (als je die nog kan zien want bij mij zijn dat sterretjes) is je absolute maximale hartslag!<br /><br />Succes en hopelijk tot ziens (in levende lijve)
-
Forum in het Nederlands
<!--quoteo(post=59010:date=Mar 11 2006, 08:50 AM:name=hjs)--><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td><div class='genmed'><b>QUOTE(hjs @ Mar 11 2006, 08:50 AM) </b></div></td></tr><tr><td class='quote'><!--quoteo(post=59007:date=Mar 11 2006, 02:22 PM:name=Bram)--><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td><div class='genmed'><b>QUOTE(Bram @ Mar 11 2006, 02:22 PM) </b></div></td></tr><tr><td class='quote'><br /><br />Dag Henry (met excuses, op mijn leeftijd moet je niet zonder leesbrilletje meer willen <br /><br />Het zal zo zijn als jij zegt. Is dan wel een beetje ongunstig bijverschijnsel. Klinkt bijna als degeneratie van de niet getrainde spiergroepen/bewegingen. Voor mij een indicatie dat je maar beter bij je favoriete sport/beweging aan crosstraining kunt doen. Dus een training(sapparaat) waarmee je andere bewegingen/spiergroepen bijtraint of zoiets.<br /><br />Aan dit onderwerp verwant is het volgende: ik kom dus bij de roeitrainer wel aan mijn max, ook al ben ik eerder een fietser. Ik kan echter wel merken dat ik met fietsen nog steeds meer vermogen (dus watts) genereer dan met roeien. Ofwel als ik met fietsen aan mijn max kom presteer ik meer dan als ik met roeien aan mijn max kom. Aanvankelijk was h et verschil nog veel groter, maar in het eerste jaar van het gebruik van de c2 had ik forse progressie. Volgens mij had dat onder meer te maken met sterker worden van armspieren. Haal werd krachtiger en biceps zichtbaar dikker. Dat lijkt nu een beetje te stoppen. Zou ik nu door expliciet (dus buiten het roeien) krachttraining voor mijn armspieren te doen daarmee nog winst kunnen boeken? (afgezien even van de vraag of dat enige zin heeft natuurlijk). Of kun je alleen maar winst boeken door alsmaar kilometers op het apparaat zelf te doen tot het m oment dat je ongeveer aan je persoonlijke top zit, waarna je sowieso niet meer harder zult gaan?<br /><br />Wie weet hier iets over te melden?<br /> </td></tr></table><br /><br /><br />Hoi Bram<br /><br />Hoezo excuses? Ik zie geen enkel probleem.<br /><br />Over je vraag over krachttraining. Ik weet natuurlijk niet veel over je krachtniveau en wijze van training maar ik weet uit ervaring dat roeien (ergometeren) veel meer kracht in het bovenlichaam vergt dan bv fietsen. Spieren in het bovenlichaam zitten bij fietsers immers alleen maar in de weg. Hoe lichter hoe beter is meestal het credo. <br />Gerichte krachttraining levert voor zulke mensen vaak al snel resultaat op. Oefeningen die gericht de spieren trainen die je gebruikt met roeien zijn Kniebuigen, deadlift en zittend roeien. Puur en alleen de armen trainen (biceps) heeft vaak niet zoveel zin. De armen hoeven relatief niet zoveel te doen. Als je dat idee hebt zou het wel kunnen zijn dat je met een te hoge dragfactor roeit. (schuif te hoog) <br />Een andere manier van je krachtniveau trainen is het trainen met een lage slagfrequentie. Rond 20. Door zo te roeien en toch een redelijk tempo te houden zul je per slag flink kracht moeten leveren en op die wijze train je ook je kracht. Doe dit overigens voorzichtig. Ga niet ineens hard roeien met een lage frequentie maar bouw dit natuurlijk rustig op.<br />Dit zijn maar algemene tips, ik kan zonder je te kennen en zonder je trainingsschema te kennen natuurlijk geen specifieke trainingstips geven. Als je wat meer info zou geven kan ik dat denk ik wel doen.<br />Dus dingen als leeftijd, gewicht, welke training doe je, welke evaring heb je met krachttraining enz..........welke tempo roei je.<br /><br />henry<br /> </td></tr></table><br /><br />Dag Henry,<br /><br />Nou, als je tips hebt, dan graag. Het is bij mij zeker zo dat ik het minst sterk ben in mijn bovenlichaam, omdat ik mijn hele leven niets anders gedaan heb dan fietsen en voetballen en dat dat ook de reden is dat ik relatief minder presteer op de roeitrainer dan op de fiets.<br /><br />Nooit aan krachttraining gedaan, ook nu nog niet, behalve de concept2 zelf dan. Zo'n 2.5 jaar geleden mee begonnen. Toen deed ik een schemaatje dat in het oude boekje stond dat meegeleverd werd met de c2. Eerst een 2000 meter zo snel als je kon en op basis van je uitslag per 500 meter deed je dan een gevarieerde reeks waarbij je je 500 metertijd steeds ijkte naar de 500 metertijd die je op die 2000 maakte. Aan het eind van de reeks begon je dan weer met de 2000 meter. Zo zat ik op een gegeven moment op een tempo van 7.20 op de 2000 meter, dus 1.50 per 500, en op de tien km zat ik toen ongeveer op een gemiddelde van 1.59.5 per 500 meter. Dat was spectaculair onder het aanvankelijke niveau, toen scoorde ik echt akelig laag in verhouding met allerlei gemiddelden op rankinglijsten. Daarna heb ik door omstandigheden minder getraind. Nu ben ik weer bezig, maar nog niet op het hierboven beschreven niveau. Ik doe nu steeds 5 km, zo'n 4 keer per week en zit op dit moment op zo'n 2.03 per 500 meter. Ik begin meestal met een slagtempo van 26 en dat zakt dan geleidelijk terug naar 24 tot 23, waarbij ik meestal overigens iets harder ga in de tweede helft, dus bij een iets tragere slag. <br />Verder doe ik op dit moment alleen nog aan fietsen. Leeftijd is 52, gewicht is 73 bij een lengte van 1.80. Dus als je me bij deze gegevens iets kunt aanbevelen om kracht te winnen voor een betere prestatie met het roeien, dan houd ik me zeer aanbevolen.
Forum in het Nederlands
<!--quoteo(post=59092:date=Mar 12 2006, 01:26 PM:name=Bram)--><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td><div class='genmed'><b>QUOTE(Bram @ Mar 12 2006, 01:26 PM) </b></div></td></tr><tr><td class='quote'><br />Dag Henry,<br /><br />Nou, als je tips hebt, dan graag. Het is bij mij zeker zo dat ik het minst sterk ben in mijn bovenlichaam, omdat ik mijn hele leven niets anders gedaan heb dan fietsen en voetballen en dat dat ook de reden is dat ik relatief minder presteer op de roeitrainer dan op de fiets.<br /><br />Nooit aan krachttraining gedaan, ook nu nog niet, behalve de concept2 zelf dan. Zo'n 2.5 jaar geleden mee begonnen. Toen deed ik een schemaatje dat in het oude boekje stond dat meegeleverd werd met de c2. Eerst een 2000 meter zo snel als je kon en op basis van je uitslag per 500 meter deed je dan een gevarieerde reeks waarbij je je 500 metertijd steeds ijkte naar de 500 metertijd die je op die 2000 maakte. Aan het eind van de reeks begon je dan weer met de 2000 meter. Zo zat ik op een gegeven moment op een tempo van 7.20 op de 2000 meter, dus 1.50 per 500, en op de tien km zat ik toen ongeveer op een gemiddelde van 1.59.5 per 500 meter. Dat was spectaculair onder het aanvankelijke niveau, toen scoorde ik echt akelig laag in verhouding met allerlei gemiddelden op rankinglijsten. Daarna heb ik door omstandigheden minder getraind. Nu ben ik weer bezig, maar nog niet op het hierboven beschreven niveau. Ik doe nu steeds 5 km, zo'n 4 keer per week en zit op dit moment op zo'n 2.03 per 500 meter. Ik begin meestal met een slagtempo van 26 en dat zakt dan geleidelijk terug naar 24 tot 23, waarbij ik meestal overigens iets harder ga in de tweede helft, dus bij een iets tragere slag. <br />Verder doe ik op dit moment alleen nog aan fietsen. Leeftijd is 52, gewicht is 73 bij een lengte van 1.80. Dus als je me bij deze gegevens iets kunt aanbevelen om kracht te winnen voor een betere prestatie met het roeien, dan houd ik me zeer aanbevolen.<br /> </td></tr></table><br /><br />Hoi Bram,<br /><br />Ik vindt het lastig om op afstand iemand die niet ken adviues te geven maar ik kan wat algemen tips voor je geven die je misschien kunt gebruiken.<br /><br />Ik zou geen krachttraining gaan doen. je zou echt gode begeleiding moeten krijgen en die is schaars. Een gemiddeld fitnesscentrum kan je niet helpen. Thuis trainen is geen optie voor een onervaren iemand.<br /><br />Maak voor jezelf 6 wekelijkse trainingsperioden met een doel en testje op het einde.<br /><br />Krachttraining op de ergo zou ik je wel aan aanraden in bepaalde perioden. Doe dit door te roeien op een lage frequentie. (spm 20) wees voorzichtig voer het tempo geleidelijk op.<br /><br />Wissel af. doe niet iedere dag hetzelfde maar doe wat lagere (langzamere) en kortere (snellere) sessie's<br /><br />Als je je 2 k wil verbeteren doe dan intervaltraining en snelheidstraining. Denk aan 5 x 1000 m 3 x 1500m puaze 1,5 x de inspanningstijd, 12 x 1min snel 1 min rust. <br /><br />je kunt niet een heel jaar sneller en sneller gaan. Bouw dit rustig op. Eerst een periode je conditie opbouwen en daarna het snellere werk oppikken.<br /><br />Ik hoop dat je hiet wat mee kunt. Als je vragen hebt kun je mij ook ook Pm en. <br /><br /><br />Henry<br />
-
Forum in het Nederlands
[Ik hoop dat je hiet wat mee kunt. Als je vragen hebt kun je mij ook ook Pm en. <br /><br /><br />Henry<br />[/quote]<br /><br />Dag Henry<br /><br />Dank je wel. Ik zal eens wat gaan uitproberen en je evt. pm-en. Nog één ding dat interessant is voor anderen en dus voor dit forum. Je zegt dat je beter niet kunt experimenteren met krachttraining. Maar ik dacht opeens: hoe zit het met de Dyno? Nooit over dat ding nagedacht, maar nu vraag ik me af of je daar iets mee winnen als je die als trainingsapparaat naast de c2 zou gebruiken. Ik neem aan dat die drie krachttrainingen die je daarmee schijnt te kunnen uitvoeren de roeiprestatie bevorderen. Zo ja, dan lijkt me de Dyno toch wel te gebruiken zonder speciale begeleiding? Of toch niet? Weet jij wellicht iets over de nuttige of minder nuttige effecten van de Dyno te melden? (Of iemand anders natuurlijk?).<br /><br />Bram
Forum in het Nederlands
[quote name='Bram' date='Mar 13 2006, 01:33 PM' post='59184']<br />[Ik hoop dat je hiet wat mee kunt. Als je vragen hebt kun je mij ook ook Pm en. <br /><br /><br />Henry<br />[/quote]<br /><br />Dag Henry<br /><br />Dank je wel. Ik zal eens wat gaan uitproberen en je evt. pm-en. Nog één ding dat interessant is voor anderen en dus voor dit forum. Je zegt dat je beter niet kunt experimenteren met krachttraining. Maar ik dacht opeens: hoe zit het met de Dyno? Nooit over dat ding nagedacht, maar nu vraag ik me af of je daar iets mee winnen als je die als trainingsapparaat naast de c2 zou gebruiken. Ik neem aan dat die drie krachttrainingen die je daarmee schijnt te kunnen uitvoeren de roeiprestatie bevorderen. Zo ja, dan lijkt me de Dyno toch wel te gebruiken zonder speciale begeleiding? Of toch niet? Weet jij wellicht iets over de nuttige of minder nuttige effecten van de Dyno te melden? (Of iemand anders natuurlijk?).<br /><br />Bram<br />[/quote]<br /><br />Krachttraining kan zeer nuttig en effectief, begrijp me niet verkeerd, maar zonder goede begeleiding kan er ook veel fout gaan. Vandaar mijn voorzichtigheid, Ik zou niet graag horen dat een blessure oploopt doordat je iets zou doen dat ik je vertel.<br /><br />Over de dyno. Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee. De bewegingen die je maakt en de weerstand die je ondervindt wek je zelf op en lijken op ergometeren dus idd zou dat nuttig en makkelijker aan te leren zijn. Kijk eens op het uk forum van c2 daar is er meer over gepraat.<br />