Overbelaste achillespees

Voor alle Nederlandstalige roeiers. Heb je een vraag of wil je iets kwijt?
Hier kan het.
Post Reply
Vinni1971
Paddler

Overbelaste achillespees

Post by Vinni1971 » November 9th, 2008, 12:51 pm

Hallo,
Ik ben al een tijdje een lekker aan het trainen op de concept2 maar ik krijg last van mijn achillespezen..........kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe??? ik denk dat het aan de roeitechniek ligt.

Wiecher
500m Poster

Post by Wiecher » November 9th, 2008, 4:00 pm

Hoi Vinnie,
Misschien rijdt je wat te ver met je zitje richting je hakken? Je hakken zullen dan los komen van het voetenbord.
Wanneer je meer met je rug inbuigt, naar voren buigt en tegelijkertijd wat minder ver naar voren rijdt (als het goed is zul je met meer inbuigen van de rug automatisch minder ver naar voren rijden) dan kun je je hakken op het voetenbord laten staan en dan zullen je kuitspieren en dus archillespees allicht minder belast worden.
Misschien ook wat lichter roeien? Dan zal de piekbelasting bij de inpik (het moment dat je begint te halen) ook wat minder sterk zijn. Drag 110 roei ik bijvoorbeeld en daarmee kun je ook snel roeien...wel gevoel!
Verder kan ik je als ex archillespees patient die daardoor niet meer kan hardlopen zeggen, wees aub voorzichtig, zorg er voor dat het niet chronisch wordt!!
Hopelijk heb je wat aan mijn tips en kom je van je klachten af.
Zet'm op.
Wiecher

miep
Paddler

Post by miep » December 17th, 2008, 12:06 pm

Mijn ervaring als coach is dat achillespees-klachten over het algemeen komen door te snelle overbelasting.

Kijk kritisch of je niet te hard 'begint'; zeker als je ongetraind bent, duurt het een paar weken voordat je lichaam zware belasting kan dragen. Ik weet dat er twijfel is over het nut van warming-up voor spieren, maar ik heb er alleen positieve ervaringen mee: warming-up van ongeveer 10 minuten, da's een rustige 2k of 3k en dan een paar minuten rondwandelen.

Je gebruikt je achillespees volgens mij vooral bij het oprijden, je zou kunnen proberen om eens een langere afstand (5K, 10K?) te ergometen zonder dat je je voeten vast gespt.

dekoningf
Paddler

Post by dekoningf » February 5th, 2009, 5:41 am

Hallo Vinni,

Als ervaringsdeskundige met problemen aan de hiel en achillespees (waar las ik dat eerder over hardlopen?) bestaat ook de mogelijkheid dat je tijdens het oprijden (start van de haal) te ver door rijdt waardoor je de druk uiteindelijk op je tenen zet en je achillespees volledig belast (als het ware overstrekken).

Wellicht dat het helpt als jij het oprijden niet tot een maximum uitduwt met je benen en enkels, waardoor je voeten vlakker blijven en je achillespezen minder belast worden.

Maar neem vooral de eerdere tip over chronische klanten ter harte, want dan ben je echt veel verder van huis.

succes

Post Reply