Marathon op 1 april

Voor alle Nederlandstalige roeiers. Heb je een vraag of wil je iets kwijt?
Hier kan het.
tomhz
2k Poster

Post by tomhz » April 17th, 2006, 3:01 pm

Bakboord,

ik gebruik voor halve en hele marathon geen afwijkende dragfactor ten opzichte van kortere afstanden. Volgens mij doen de meesten dat niet. De favoriete dragfactor varieert sterk van persoon tot persoon. Met name niet-waterroeier willen nog wel eens een hoge dragfactor kiezen. Ik gebruik zelf meestal 115 en ik hoor hetzelfde ook wel eens van anderen die op een hoger niveau (zoals jij) zitten. Gewoon doen wat je gewend bent, denk ik. Ook tempo is heel verschillend en zegt weinig over je prestatie. Ik zat met 22-24 volgens mij wat lager dan het gemiddelde. Naast mij zat iemand die uiteindelijk 8 minuten sneller was, maar ons tempo was vaak precies gelijk.
Ik zou je trainingen op het water niet laten schieten. Zolang je maar aan veel km's toekomt.
Krachttraining voor lange afstanden? Als je de forums hier leest verschillen de meningen over het nut van krachttraining voor 2K wedstrijden. Ik denk dat het nut voor langere afstanden in ieder geval minder is. Ik heb het zelf alleen in mijn jonge jaren gedaan. Het nut voor de marathon lijkt me klein.

overigens: de NK marathon werd gewonnen door iemand met een 2K tijd van "slechts" 6:36 (met veel talent voor lange duurprestaties... :wink: ).

Tom

Oaktree
500m Poster

Post by Oaktree » April 18th, 2006, 12:52 pm

bakboord wrote:Bedankt al , maar mag ik je lastig vallen met nog wat vraagjes ?.
Met welke dragfactor trainen of doen jullie die halve of hele marathon?
Welk tempo (spm) doen jullie meestal ?
Als ik marathon zou doen moet ik dan trainingen op het water tijdelijk niet meer doen en 4 trainingen per week op ergo doen ?
Doen jullie ook aan krachttraining in de winter of enkel op ergo ?
Groeten
Hoi bakboord...

Je trainingen op het water niet meer doen????
Je bent wel helemaal uit je (bak) boord gevallen....
Begrijp me niet verkeerd, ik ben hartstikke verslaafd aan het ergo'en, maar er gaat niets, maar dan ook niets boven het echte roeien.....
En ik denk dan ook dat je dit zeker niet moet laten schieten voor een ergo training...
Al moet ik eerlijk zeggen dat het roeien op water ervoor gezorgd heeft dat ik mindere tijden realiseer op mijn ergo..Ik ben toch heel anders gaan roeien op mijn ergo..veel meer gelet op de techniek om zo profijt te hebben op het water..en dat gaat wel ten kostte van je ergo tijden, tenminste als je zoals ik gewend was, om eea voornamelijk te doen vanuit armen..
Dit is er gelukkig helemaal uit mag ik wel zeggen, en heb nu best een goede techniek...Soms kom ik nog wel eens in een sportschool, of zelfs bij sommige indoor wedstrijden zie ik ze nog wel eens, de bomen van kerels die op een indoor roeier aan dat ding liggen te rukken...goede tijden maar met roeien heeft het niet zo gek veel te maken...en zo was ik ook een paar jaar geleden, dus ik ben enorm blij dat het echte roeien ertoe bijgedragen heeft een betere techniek te ontwikkelen...
Dus vooral blijven doen!!!

Ik doe altijd aan krachttraining, zomer en winter..en roei, sorry ergo gemiddeld 10 km per dag, en in de zomer een 25 km per week op water...

De krachttraining die ik doe is specifiek voor roeiers, heb ik eens uit een onderzoek gehaald voor roeiers, maar dat ik nu kan zeggen dat ik er veel voordeel aan heb, is moeilijk zeggen...immers het is moeilijk aan te geven waar je zou staan als je het niet deed...

Belangrijk is wat je ook doet, je je er lekker bij voelt...

Ikzelf heb het laatste jaar me een beetje uit het hoofd gepraat om ieder keer maar weer mijn eigen PR te willen verbeteren op elke afstand...op een gegeven moment was mijn lichaam daar een beetje "op" van..Nu doe ik het puur op basis van ontspanning, en doe ik redelijk wat fartleks...
Je wordt wel wat langzamer op de korte afstanden, maar ja....

Ben nu bezig met de voorbereiding van de 11stedntocht roeien, eind Mei..Da's weer een mooie uitdaging..

Grtz en veel succes met je voorbereiding op een Marathon..

Dat vond ik trouwens een hels karwei en heb veel ontzag voor de kerels van Dutch RP die dit laatst allemaal in zo'n super tijden gedaan hebben....
Aan iedere Quercus hangt een eikel!!

2 Km PR 6.52,4

bakboord
Paddler

Post by bakboord » April 19th, 2006, 2:59 pm

Bedankt iedereen ,
ga hier regelmatig wel wat posten over mijn trainingen en ev wedstrijden die ik roei.
Vandaag 16K in skiff gedaan , bijna geen wind en biljart glad water ....... :D
sportieve groeten

Oaktree
500m Poster

Post by Oaktree » April 19th, 2006, 3:58 pm

bakboord wrote:Bedankt iedereen ,
ga hier regelmatig wel wat posten over mijn trainingen en ev wedstrijden die ik roei.
sportieve groeten
Glad water, dan roei je niet op de maas!!!

Ben wel jaloers....

Altijd hard werken hier in Maastricht... :?
Aan iedere Quercus hangt een eikel!!

2 Km PR 6.52,4

The Hague Dragon
Paddler

Post by The Hague Dragon » April 21st, 2006, 7:21 am

Oaktree wrote:
bakboord wrote:Bedankt iedereen ,
sportieve groeten
Glad water, dan roei je niet op de maas!!!

Ben wel jaloers....

Altijd hard werken hier in Maastricht... :?
De Maas is lang hoor Henri! :lol: Er is altijd wel een plekkie op de Maas te vinden waar het glad is....
Maarten
41/ 1,93/101 kg
1:25:0@[b]500m[/b], 3:05:8@[b]1K[/b], 6:36:2@[b]2K[/b], 17:52:8@[b]5K[/b], 21:46:4@[b]6K[/b],
37:38:4@[b]10K[/b], [b]15min:[/b] 4227 m., [b]30min:[/b] 8195 m, [b]60min:[/b] 15610 m, 1:22:10:7@[b]HM[/b], [b]Max pull:[/b] 1:14

Post Reply