Vragen aan Concept 2 Nederland.

Voor alle Nederlandstalige roeiers. Heb je een vraag of wil je iets kwijt?
Hier kan het.
Wiecher
500m Poster

KNZB heeft ook een Nederlandse Titel voor masters/ veteranen

Post by Wiecher » October 14th, 2007, 9:29 am

Ook in de zwemsport is er gewoon een NK, en dat op meerdere afstanden en ook met drie medailles zoals het hoort.
Met leeftijdsklasses van 5 jaar.
Ja, er is geen enkele reden om de masters geen NK te gunnen.
Dus de oude Van der Hoogeband kan gewoon doorgaan met verzamelen van titels....

Exus
Paddler

Post by Exus » October 24th, 2007, 2:48 am

Aan hoeveel deelnemers dan denk je.
Op de kanomarathon WC Masters doen per leeftijdcatagorie (5 jaar) zo'n 20 tot 40 deelnemers mee, kijk dat is leuk. Op de NK marathon doen er in totaal (+35 jaar) mischien 10 mee, dat is niet leuk.
Als de groep groot genoeg is dan is het redelijk om een NK te hebben. Vraag is; of ergoroeien bij het roeien dus de KNRB hoort of een sport op zich aan het worden is. Wat is de functie van die droogroeibond?

hjs
Marathon Poster

Post by hjs » October 24th, 2007, 5:03 am

Exus wrote:Aan hoeveel deelnemers dan denk je.
Op de kanomarathon WC Masters doen per leeftijdcatagorie (5 jaar) zo'n 20 tot 40 deelnemers mee, kijk dat is leuk. Op de NK marathon doen er in totaal (+35 jaar) mischien 10 mee, dat is niet leuk.
Als de groep groot genoeg is dan is het redelijk om een NK te hebben. Vraag is; of ergoroeien bij het roeien dus de KNRB hoort of een sport op zich aan het worden is. Wat is de functie van die droogroeibond?
Ergometeren is denk ik een nieuwe, hoewel nauwverwante sport. Maar het aantal mensen dat het serieus beoefend is zeer klein, eigenlijk bijna niet bestaand.
Roeiers gebruiken het ding zuiver als trainingmiddel voor waterroeien en soms om hun kracht te meten.
In sportscholen is het niet meer dan een fitnessapparaat waarop niet of nauwelijks op enig niveau gebruik word gemaakt.
Mensen thuis zijn vooral mensen die te zwaar zijn en willen afvallen, Hun "2k" tijd zal ze worst wezen. ;-)

Zoals het "NK" nu georganiseerd word dus alle leeftijden bij elkaar zie je eigenlijk zelden bij andere sporten. De veteranen hebben eigenlijk altijd een apart kampioenschap, dit is zo bij atletiek, zwemmen, schaatsen, etc.
Om nu van de roeibond te vragen om naast het echte NK. ook voor alle veteranenklassen een NK te organiseren haal je het hele principe daarvan onderuit. Er is maar een Nederlands kampioen, in mijn ogen en dat is de snelste man/vrouw van allemaal. Als dat voor allerlei andere categorieen ook zou gaan gelden haal je de waarde daarvan helemaal onderuit.

Het beste zou zijn om een apart kampioenschap te houden, zoals dat bij vele andere sporten nu ook gebeurt. Maar ik betwijfel of daar wel voldoende animo voor te vinden zal zijn. Gezien de uiterst geringe opkomst bij de huidige wedstrijden, is daar er eigenlijk geen bestaansrecht voor te vinden.

Wiecher
500m Poster

Post by Wiecher » October 27th, 2007, 4:24 am

Hoi Henry,
Je hebt gelijk er doen relatief weinig mee aan de indoorroeiwedstrijden maar dar komt ook omdat er geen NK aan verbonden is en ook niet in het veteranenklassement meetelt.
Je ziet op de ergohead veel meer veteranen en dat voor een groot deel omdat het in het veteranenklassement meetelt.
Maar deze argumenten zijn wat mij betreft eigenlijk niet van belang. Er is een NK en die is niet voor de snelste masters terwijl dat in andere sporten gewoon heel gebruikelijk is. En ja dat het niet zo meetelt als de senioren is wel duidelijk, dat doen de jeugdtitels ook niet maar je moet geen appels met peren (willen) vergelijken. Je kunt een 40 jarige toch niet vergelijken met een 28 jarige of in mijn geval zoals ik nu met mijn 42ste ben, ben ik echt wel wat minder dan toen ik 23 was.
Ik ben ervan overtuigd dat wanneer er een NK voor de masters komt en dat ook in het veteranenklassement dat er veel meer deelname is. Ik denk en weet dat enkele veteranenroeiers zich nu er ook aan ergeren dat de niet roeiers met de roeiers worden gemixt. Die klasses waren jaren geleden ook gedeeld en sindsdien blijven vele roeiers weg die niet tegen de "primitievelingen" uit de sportschool willen roeien of trekken zoals je dat noemt.
Kortom wedstrijdcommissie wat doen jullie nu?

hjs
Marathon Poster

Post by hjs » October 27th, 2007, 8:45 am

Wiecher wrote:Hoi Henry,
Je hebt gelijk er doen relatief weinig mee aan de indoorroeiwedstrijden maar dar komt ook omdat er geen NK aan verbonden is en ook niet in het veteranenklassement meetelt.
Je ziet op de ergohead veel meer veteranen en dat voor een groot deel omdat het in het veteranenklassement meetelt.
Maar deze argumenten zijn wat mij betreft eigenlijk niet van belang. Er is een NK en die is niet voor de snelste masters terwijl dat in andere sporten gewoon heel gebruikelijk is. En ja dat het niet zo meetelt als de senioren is wel duidelijk, dat doen de jeugdtitels ook niet maar je moet geen appels met peren (willen) vergelijken. Je kunt een 40 jarige toch niet vergelijken met een 28 jarige of in mijn geval zoals ik nu met mijn 42ste ben, ben ik echt wel wat minder dan toen ik 23 was.
Ik ben ervan overtuigd dat wanneer er een NK voor de masters komt en dat ook in het veteranenklassement dat er veel meer deelname is. Ik denk en weet dat enkele veteranenroeiers zich nu er ook aan ergeren dat de niet roeiers met de roeiers worden gemixt. Die klasses waren jaren geleden ook gedeeld en sindsdien blijven vele roeiers weg die niet tegen de "primitievelingen" uit de sportschool willen roeien of trekken zoals je dat noemt.
Kortom wedstrijdcommissie wat doen jullie nu?
Wieger,

De organisatie is nu in handen van een Roeibond, niet van een ergometerbond. Een apart ergometerkampioenschap zou in mijn ogen beter zijn. Daarnaast blijf ik erbij dat een NK voor de oudjes niet goed samen gaat met het "normale" NK, net zoals in andere sporten.

de roeiers moeten eens kijken welke "primitievelingen" bv in de amerikaanse acht zitten. :lol: Gewoon degene die het meeste vermogen levert, stijlprijzen zijn er niet.

leeftijd is denk niet zo een probleem. Zolang je fysiek in orde blijft kun je tot tegen de 40 bijna op 100% niveau blijven. Het 2k Wr is in handen van de een 37 jarige. 5.37.x

De ergohead vergelijken met het NK 2k gaat mank, je wilt een Nk, geen klassement. Dat is trouwens ook geen gek idee. Een reeks ergometerwijdstrijden. Maar hoe je zoiets van de grond kunt krijgen zie ik niet 123. D
De ergometer is en blijft in mijn ogen toch vooral een fitnessapparaat en geen zal nooit een echte sport worden. Het zal helemaal los moeten worden getrokken van het roeien om dat misschien te laten lukken. Ik denk daarbij aan skeeleren versus schaatsen.

JaapR
Paddler

Re: Vragen aan Concept 2 Nederland.

Post by JaapR » October 28th, 2007, 4:18 pm

Wiecher wrote:Eerste vraag: Ik voer al wat langer correspondentie met de KNRB over het NK Indoor roeien. Ik krijg geen reactie maar jullie weten misschien meer: Word het NK Indoorroeien nu ook een NK voor de Masters, net zoals er een NK voor de marathon is? Een NK indoorroeien voor bijna alle klasses maar niet voor ons oudjes?
Ik blijf dat gek vinden, in vrijwel alle sporten worden de veteranen/ masters serieus genomen en worden er titels verdeeld en in de roei en indoorroeisport niet, maar gek genoeg wel op de marathon....
Worden we als oudjes wel serieus genomen of zijn we alleen melkkoeien?
Tweede vraag: Organiseren jullie nog wat met betrekking tot de Open European, samen vliegen, rijden?
Ik ben benieuwd op jullie antwoorden.
Groet,
Wiecher

Wiecher,
Ik ben er bijna twee jaar uit geweest en begrijp misschien daarom de vraag niet. Wat is er mis met de NKIR indeling? Daar is toch een Masters (40-49) categorie?

Groet,
Jaap

Wiecher
500m Poster

Post by Wiecher » October 29th, 2007, 5:47 pm

Hoi Jaap,
Leuk weer wat van je te zien! Ga je weer aan de bak dit jaar? Hoe gaat het met je aanhechting van je biceps?
Over je vraag, voor ons is er een wedstrijd 40-49 maar geen NKIR ofwel Nederlands Kampioenschap....voor veel andere klasses wel maar voor ons niet....en dat vinden velen natuurlijk erg merkwaardig, want waarom niet?
Ik zou zeggen roei ze, zet hem op.

JaapR
Paddler

Post by JaapR » October 30th, 2007, 4:42 pm

Wiecher wrote:Hoi Jaap,
Leuk weer wat van je te zien! Ga je weer aan de bak dit jaar? Hoe gaat het met je aanhechting van je biceps?
Over je vraag, voor ons is er een wedstrijd 40-49 maar geen NKIR ofwel Nederlands Kampioenschap....voor veel andere klasses wel maar voor ons niet....en dat vinden velen natuurlijk erg merkwaardig, want waarom niet?
Ik zou zeggen roei ze, zet hem op.
De biceps blessure is niet over maar na een jaar rust een stuk minder gevoelig. Zeker sinds ik de laatste 3 weken weer wat rustig duurwerk met lage drag op de c2 doe lijkt de genezing een stuk sneller te gaan. Voorlopig nog maar even geen 2k's op volle kracht.

Geen NK? Verdorie, ik dacht dat ik 2 jaar geleden Nederlands kampioen bij de 40-49 was geworden. Is alles voor niks geweest.
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van doorgaan met ademhalen, dan word je vast nog een keer wereldkampioen in je leeftijdscategorie,
Groet,
Jaap

Hennie Martini
1k Poster

Post by Hennie Martini » October 31st, 2007, 1:25 pm

Hallo Jaap goed te zien dat het beter met je gaat en om wat van je te horen. Ik hoop dat je snel weer terug bent op je oude niveau!

Groet, Hennie

Post Reply