Herstel bij de Masters
Herstel bij de Masters
Howdie Master(s) (ressen), mischien herkennen jullie het volgende. Ik begin, en dat doe ik al een jaartje of wat, altijd vol goede moed en energie aan het trainen. Dit a.d.h. van C2 schema's. In de eerste jaren deed ik vaak nog iets meer, lange WU en CD, omdat ik barstensvol energie zat, maar door lering houd ik me nu strikt aan het schema. Toch stort ik telkens in de derde week in. Maw het periodiseren lukt dus niet. Ik heb ook een tijdje geprobeerd om te periodiseren in 3 weken of omgekeerd, dwz zwaar, middel, rustig, te doen. Ook dat werkt niet. Ik stort altijd weer in. Het beste train ik dus naar mijn gevoel van de dag / week. En dat wisseld altijd. Waarom dan toch focussen op periodiseren? 1) Ik ben een type die goed werkt met afspraken = schema's. Opm. maar ik heb eigenlijk nog nooit een schema af kunnen maken Opm2 met 7:09@2K kan ik toch wel een klein beetje ergoen. 2) Ik denk dat periodiseren het maximale trainingseffect geeft. MITS je een goed beeld hebt van je bioritme/herstelvermogen. Veel informatie hierover betreft toch de topsporters van jonge leeftijd en lijkt het of de veteranen(top)sporters voor de wetenschap een vergeten groep is.
- hjs
- Marathon Poster
Hoi,
Ik roei zelf nauwelijks meer maar denk toch wel een antwoord te kunnen geven.
Naarmate we ouder gaat het herstelproces uiteraard langzamer en hebben we meer tijd nodig om van een inspanning te herstellen.
Dat herstel moet je ook nemen, het is immers niet de training met de compensatie van ons lijf dat zorgt voor een sterker worden ervan.
Maar het basisprincipe veranderd niet, als je na 3 weken instort betekend dat simpelweg dat je onvoldoende hersteld bent van de inspanningen daarvoor. Ik weet niet hoe hard en hoeveel je traint maar verminder de intensiteit en het volume omdat te voorkomen.
Misschien zou je kunnen vertellen wat je doet in je trainingen en eventueel ook nog daarnaast in je werk oid. qua inspanningen.
henry
Ik roei zelf nauwelijks meer maar denk toch wel een antwoord te kunnen geven.
Naarmate we ouder gaat het herstelproces uiteraard langzamer en hebben we meer tijd nodig om van een inspanning te herstellen.
Dat herstel moet je ook nemen, het is immers niet de training met de compensatie van ons lijf dat zorgt voor een sterker worden ervan.
Maar het basisprincipe veranderd niet, als je na 3 weken instort betekend dat simpelweg dat je onvoldoende hersteld bent van de inspanningen daarvoor. Ik weet niet hoe hard en hoeveel je traint maar verminder de intensiteit en het volume omdat te voorkomen.
Misschien zou je kunnen vertellen wat je doet in je trainingen en eventueel ook nog daarnaast in je werk oid. qua inspanningen.
henry
- Hennie Martini
- 1k Poster
Ik doe per week tussen 40 en 60km.
Ik volg geen schema's, maar doe gewoon wat ik leuk vind en waar ik me goed bij voel. Ik ga ook niet voor de toptijden, maar ergens tussen de 0 en 15% op de world ranking list ---> RowPro is ook goed voor de motivatie.
Wat is doel en wat zijn je tijden nu + leeftijd, gewicht, etc.?
Ik volg geen schema's, maar doe gewoon wat ik leuk vind en waar ik me goed bij voel. Ik ga ook niet voor de toptijden, maar ergens tussen de 0 en 15% op de world ranking list ---> RowPro is ook goed voor de motivatie.
Wat is doel en wat zijn je tijden nu + leeftijd, gewicht, etc.?
[url=http://www.c2ctc.com/]Cross Team Challenge[/url] 8)
Bedankt voor jullie reactie. Ik zoek nog een beetje naar de juiste vragende vorm omdat ik zelf het probleem (nog) niet omschrijven kan: wat bedoel ik en wat wil ik.
In het echt doe ik aan marathon kanoen maar als (winter)training vindt ik het erg prettig op de C2 te trainen. Ik heb net easy 2:09@2K getraind dus onder spanning zal dit ronde 2 zijn. Mijn zwakke punt is de anaerobe inspanning, het verzuren dus. Ik heb verschilende trainingsvormen geprobeerd bijv het marathonschema van C2 maar ook het 80K per week schema. Het is niet zozeer de schema's, die volgens mij allemaal als doel gelijk zijn nl hard(er) varen en alleen in variatie verschillen. Ook heb ik de doelstellingen minimaal gezet bijv van 2:09 naar 2:05. Probleem is dat mijn herstel / bioritme niet te bepalen valt cq. overeenkomt met het "normale". Dat kan zijn omdat ik inmiddels bijna 50 ben. Ik vindt mijzelf niet trainingsverslaafd maar ik vindt het gewoon heel prettig om 's ochtend een 30-40 minuten te trainen. Dus 5 tot 6 keer per week. Dit zou te veel kunnen zijn, maar dit doe ik al wel vele jaren.
De gedachte-exercitie is meer hoe zou je herstel kunnen meten. Polar heeft in zijn hartslagmeters i.d. ingebouwd maar dat werkt niet correct bij mij. Dus zoek ik meer in de trand van trenlijnen HFrust o.i.d.
In het echt doe ik aan marathon kanoen maar als (winter)training vindt ik het erg prettig op de C2 te trainen. Ik heb net easy 2:09@2K getraind dus onder spanning zal dit ronde 2 zijn. Mijn zwakke punt is de anaerobe inspanning, het verzuren dus. Ik heb verschilende trainingsvormen geprobeerd bijv het marathonschema van C2 maar ook het 80K per week schema. Het is niet zozeer de schema's, die volgens mij allemaal als doel gelijk zijn nl hard(er) varen en alleen in variatie verschillen. Ook heb ik de doelstellingen minimaal gezet bijv van 2:09 naar 2:05. Probleem is dat mijn herstel / bioritme niet te bepalen valt cq. overeenkomt met het "normale". Dat kan zijn omdat ik inmiddels bijna 50 ben. Ik vindt mijzelf niet trainingsverslaafd maar ik vindt het gewoon heel prettig om 's ochtend een 30-40 minuten te trainen. Dus 5 tot 6 keer per week. Dit zou te veel kunnen zijn, maar dit doe ik al wel vele jaren.
De gedachte-exercitie is meer hoe zou je herstel kunnen meten. Polar heeft in zijn hartslagmeters i.d. ingebouwd maar dat werkt niet correct bij mij. Dus zoek ik meer in de trand van trenlijnen HFrust o.i.d.
Nog ff een reactie, "een vraag stellen is antwoord geven"
Trainen is het aanpassen van het lichaam aan de gegeven belasting. Maw doe je enkel 40 minuutjes UT1 dan zal na enkele weken het lichaam zich efficient instellen maar niet verbeteren.
Zelf trainen, zonder coach of trainer is het (zelf) zoeken naar de juiste blijvende prikkels om het proces van compensatie, super wil ik voor een Master niet noemen want gelijk blijven is al een prestatie, te zoeken.
Goed dan is de vraag hoe kan je naar je zelf kijken met een zekere afstand. Om de mate van getraindheid cq vermoeidheid te vertalen in nieuwe trainingsprikkels. Kortom als standaard schema's niet voldoen, in mijn geval is dat zo, hoe kan ik een ander op mijn persoon aangepast schema ontwerpen. Dit antwoord vind ik dus nergens.
Trainen is het aanpassen van het lichaam aan de gegeven belasting. Maw doe je enkel 40 minuutjes UT1 dan zal na enkele weken het lichaam zich efficient instellen maar niet verbeteren.
Zelf trainen, zonder coach of trainer is het (zelf) zoeken naar de juiste blijvende prikkels om het proces van compensatie, super wil ik voor een Master niet noemen want gelijk blijven is al een prestatie, te zoeken.
Goed dan is de vraag hoe kan je naar je zelf kijken met een zekere afstand. Om de mate van getraindheid cq vermoeidheid te vertalen in nieuwe trainingsprikkels. Kortom als standaard schema's niet voldoen, in mijn geval is dat zo, hoe kan ik een ander op mijn persoon aangepast schema ontwerpen. Dit antwoord vind ik dus nergens.
- hjs
- Marathon Poster
Niet echt mee eens. 40 Min UT1 iedere dag is en flinke prikkel. Idd zal je lijf zich daaraan aanpassen en zal je de belasting langzaamm moeten opvoeren om nog rendement te krijgen.Exus wrote:Nog ff een reactie, "een vraag stellen is antwoord geven"
leeftijd is natuurlijk een belangrijke factor, een goed getraind iemand zal zonder uitzondering na zijn 40 altijd langzaam verminderen. Het idee van willen blijven verbeteren als master is alleen haalbaar voor mensen die nog niet echt fit zijn (geweest).
Verder gelden in mijn ogen alle fysiologische regels die ook voor jongere mensen gelden. Iets als Haarlemmer olie bestaat simpelweg niet.
In mijn ogen moeten masters zich als sporter richten op gezondheid en het zoveel mogelijk vasthouden van hun prestatie's. Echt verbeteren is niet meer mogelijk.