Fit?

Voor alle Nederlandstalige roeiers. Heb je een vraag of wil je iets kwijt?
Hier kan het.
Oaktree
500m Poster

Fit?

Post by Oaktree » May 3rd, 2006, 1:15 pm

Hoi, ik heb een vraag: kent iemand van jullie dit?
De laatste tijd lijkt het wel of mijn roeier drie keer zo zwaar roeit.. Nu was het ook zo dat mijn dragfactors ietwat raar overkwamen. Maar na het apparaat grondig te hebben schoongemaakt kloppen deze ook weer. Toch lijkt het wel of ik een oude man van 80 ben die bezig is..Het kost me echt moeite om drie (drag 100) een 10 Km rustig rond te draaien, zonder dat mijn hartslag naar de 165 of hoger gaat..Verder voel ik me goed en heb ook geen verklaring ervoor.... Lijkt wel of ik niet fit ben, zonder hetzelf te weten... Maar kan het ook zijn dat het apparaat om welke reden dan ook toch zwaarder lijkt??? Graag jullie mening....

En ja rustig aan doen, snap ik wel...maar dat vind ik nou net zo verdomd moeilijk!!!!

:cry:
Aan iedere Quercus hangt een eikel!!

2 Km PR 6.52,4

tomhz
2k Poster

Post by tomhz » May 3rd, 2006, 2:21 pm

Henry,

Overtrained?

Ga eens met Pieter praten. En verder kan het ook door de opgekomen warmte komen.

En: naarmate ik in de loop van de tijd de techniek (weer) beter onder de knie kreeg gingen de lage drag factors steeds zwaarder aanvoelen. Kwestie van sneller "druk" krijgen, denk ik. Zolang de pace niet slechter is, is dit alleen maar goed.

Succes.

Tom

Pieter
Paddler

Re: Fit?

Post by Pieter » May 3rd, 2006, 4:29 pm

Hoi Henry,

het gevoel ken ik heel goed.
Ook ik ging de laatste maanden niet geweldig.
overtraind was ik echter niet (infectie aan luchtwegen en hard trainen gaan niet samen) en ik denk dat jij dat ook niet bent.
Overtraining is een totale uitputting van reserves en gaat gepaard met tal van klachten (rusteloos> slecht slapen, prikkelbaar hoge rust hr enz)

Drag en hartslag hebben niets met elkaar te maken. een hr van 180 en een drag van 90 gaan bij mij prima samen :-).
het gevoel na een grondige schoonmaak is even heel anders heb ik gemerkt en daar moet je weer aan wennen (mijn C2 had opeens weer een drag van boven de 200 op 10).

een oorzaak zou de manier van training kunnen zijn:
elke dag een 10k op dezelfde manier zorgt ervoor dat je lichaam niet meer geprikkeld wordt en dat je een omgekeerd effect bewerkstelligt.
(Nu weet ik niet hoe jij traint, dit is slechts een vb)
probeer een iets heel anders te doen ( bv. 5k op een sneller tempo, 3x2k, 8x500 > als het maar ANDERS is).

Maak je geen zorgen, het goede gevoel komt weer terug :D

groet,

Pieter

Tyn
10k Poster

Post by Tyn » May 4th, 2006, 3:23 am

Henry,

Ik herken je verhaal!
En de twee repilies lijken mij zeer wijs,
Mijn erg voelde ook ineens veel zwaarder en ik kon van de een op andere dag geen behoorlijke spilts meer trekken.
Roeier twee keer uit elkaar en veel twijfels, maar ik heb me laten overtuigen dat het niet aan de erg kan liggen, hooguit een droge ketting of slecht lopende rollers. maar deze trwee maken niet een heel groot verschil.

Ik heb overgens nergens een testmethode gevonden om de C2 te meten!

Ik ben iets minder lang en gevarieerder gaan trainen, en toe gaan geven dat als mijn lichaam moe is dat ik rustiger aan moet doen.

Hoop dat je hier iets aan hebt en succes!!
Tyn

M42H

"We keep you alive to serve this ship. So row well and live."

"Nobody move! I've dropped me brain!"

Oaktree
500m Poster

Post by Oaktree » May 4th, 2006, 4:47 am

Dank je wel allemaal, zijn eigenlijk de opmerkingen die ik ook verwacht had, en die ik eigenlijk ook wel weet maar op de een of andere manier heb je soms een bevestiging nodig...waarvoor dank..

Weet bij God niet wat er anders is dan anders, maar ik denk dat ik de laatste opmerking serieus moet nemen, en dat is om goed te luisteren naar mijn lichaam..en rustig te doen als dat moet...Ik heb me de laatste weken niet zo goed gevoeld maar wilde hoe dan ook op die minstens 10 km per dag uitkomen...dit heeft me de nek gekost denk ik achteraf...Het stomme er van is dat ik zo opgebrand was dat ik een hele week bijna niks gedaan heb en dus met de finisch in zicht het op 50 meter per dag ook niet gehaald heb.. :? :?

Ook de combinatie met fitness gaat misschien ten goede van mijn "gevoel"..

Pieter ben het zeker met je eens dat je moet zorgen dat de trainingen gevarieerd moeten zijn..Maar ook daar doe ik toch wel het een en ander moet ik zeggen...Ik heb echt getwijfeld aan de ergo, ik kon me niet voorstellen dat een drag van 90-100 ineens zo zwaar aanvoelde..

Ben gewoon een beetje ongerust dat ik niet 100% verschijn bij de 11 stedentocht over drie weken denk ik, en zodoende zoek ik iedere training weer een bevestiging dat het WEL goed gaat, en werkt dit dus averrechts...

Misschien voorafgaand aan 11steden een weekje niks doen!!!

Op de een of andere manier heb ik me ook altijd laten opjagen om PERSE een aantal KM per dag te maken om maar een bepaald doel te bereiken..Ook dat zal ik wat moeten loslaten op momenten dat het niet zo lekker loopt..Ik merk namelijk dat ik meer kwaad doe dan goed om maar door en door te gaan....

Bedankt in ieder geval......

2 Km PR 6.52,4

hjs
Marathon Poster

Post by hjs » May 4th, 2006, 4:52 am

Kwaliteit voor kwantiteit Henry. (zo heet ik ook overigens), Geforceerd km maken heeft geen zin. dat moet je echt proberen los te laten. Een training is alleen zinvol als je lijf het kan verwerken. Begrijp ik het goed dat je naast je roeien ook fitness hebt opgepikt? Als dit bovenop je andere training is gekomen kan het gewoon teveel zijn geweest.
Ik zou gewoon even rustig aan doen en het geleidelijk weer oppikken, het mooite weer zal je daarbij wel helpen.
succes.

Andere Henry

Oaktree
500m Poster

Henry

Post by Oaktree » May 4th, 2006, 1:31 pm

Hee, ja dat verwarde me al wel eens die 2 Henry's....

Heb altijd wel wat gefitnessed maar doe het nu wat gerichter en meer op roeien gebaseerde oefeningen...Klopt 100% en ben me daar ook van bewust dat kwaliteit voor kwantiteit gaat, gek eigenlijk dat ik me toch zelf heb laten opjagen en te denken dat mij dat niet gebeurd....

Wat het weer betreft, of dat helpt...Ik heb erg lang het buiten roeien moeten missen, maar dat gaat nu toch echt gebeuren...al zal ik rustig beginnen.. :wink:

2 Km PR 6.52,4

Oaktree
500m Poster

Word erger

Post by Oaktree » July 30th, 2006, 8:22 am

Ik heb nog steeds dezelfde problemen, ik snap er geen zak van!!
Ik zie op het forum dat ik dit al in Mei heb aangegeven, en ik heb alles al gedaan..
Gevarieerd geroeid, veel minder geroeid (ik roei nog maar 100 Km per maand!!) Helemaal niet geroeid een aantal weken...maar niets helpt!! Als ik nu een 10 km roei, iets dat ik voorheen met twee vingers in de neus deed, moet ik drie tot vier keer stoppen omdat mijn hartslag te hoog oploopt en ik kan het gewoon niet volhouden...Deze hartslag kan ik overigens wel lang vasthouden, en zakt ook weer snel na het stoppen, wat een teken zou zijn dat de conditie niet slecht is, maar op de een of andere manier lijkt het of ik heel hard moet trekken om pakweg een split van 2.15 te kunnen bewerkstelligen..Krijg zelfs al vrij snel last van pijn in de onderarmen, iets dat ik vroeger wel eens had als ik een record poging deed op een bepaalde afstand...Ik heb dus simpel gezegd het gevoel of ik constant op 1.50 roei, maar de PM3 geeft 2.20 aan...Bij 1.50 zou ik namelijk die moeheid en hoge hartslag ook kunnen verklaren...

Ook tijdens elfstedentocht heb ik super gepresteerd en nergens last van!!

Heb de C2 al twee keer uit elkaar gehaald, maar zie niets, is helemaal schoon..
Het enige wat ik me kan herhinneren is dat ik hem eens heb gesmeerd van binnen (bewegende delen) met een soort van olie....zou dat soms dit kunnen veroorzaken??

Ik wordt er langzaamaan een beetje gestoord van, en vind het nu lang genoeg geduurd hebben...heb verdomme het plezier ervoor een beetje verloren.....

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

2 Km PR 6.52,4

hjs
Marathon Poster

Re: Word erger

Post by hjs » July 30th, 2006, 8:33 am

Oaktree wrote:Ik heb nog steeds dezelfde problemen, ik snap er geen zak van!!
Ik zie op het forum dat ik dit al in Mei heb aangegeven, en ik heb alles al gedaan..
Gevarieerd geroeid, veel minder geroeid (ik roei nog maar 100 Km per maand!!) Helemaal niet geroeid een aantal weken...maar niets helpt!! Als ik nu een 10 km roei, iets dat ik voorheen met twee vingers in de neus deed, moet ik drie tot vier keer stoppen omdat mijn hartslag te hoog oploopt en ik kan het gewoon niet volhouden...Deze hartslag kan ik overigens wel lang vasthouden, en zakt ook weer snel na het stoppen, wat een teken zou zijn dat de conditie niet slecht is, maar op de een of andere manier lijkt het of ik heel hard moet trekken om pakweg een split van 2.15 te kunnen bewerkstelligen..Krijg zelfs al vrij snel last van pijn in de onderarmen, iets dat ik vroeger wel eens had als ik een record poging deed op een bepaalde afstand...Ik heb dus simpel gezegd het gevoel of ik constant op 1.50 roei, maar de PM3 geeft 2.20 aan...Bij 1.50 zou ik namelijk die moeheid en hoge hartslag ook kunnen verklaren...

Ook tijdens elfstedentocht heb ik super gepresteerd en nergens last van!!

Heb de C2 al twee keer uit elkaar gehaald, maar zie niets, is helemaal schoon..
Het enige wat ik me kan herhinneren is dat ik hem eens heb gesmeerd van binnen (bewegende delen) met een soort van olie....zou dat soms dit kunnen veroorzaken??

Ik wordt er langzaamaan een beetje gestoord van, en vind het nu lang genoeg geduurd hebben...heb verdomme het plezier ervoor een beetje verloren.....

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
niet leuk.

Al een andere Concept geprobeert?
En als dat niks opleverd niet dan moet je misschien toch eens bij de dokter langs. :?

Het verschil is te groot. Er moet iets aan de hand zijn.

Oaktree
500m Poster

Post by Oaktree » July 30th, 2006, 8:43 am

Nee daar heb ik wel aan gedacht om eens te proberen....
Dan zie ik snel genoeg of iets aan de hand is met die van mij..

Dokter? ook dat is een optie, maar al denk ik niet dat er iets mis is met me, anders zou ik op het water toch ook problemen hebben...

En natuurlijk zal de warmte van dit moment ook wel zijn negatief effect hebben denk ik.....

Grtz

2 Km PR 6.52,4

tomhz
2k Poster

Post by tomhz » July 30th, 2006, 10:59 am

Oaktree wrote:Nee daar heb ik wel aan gedacht om eens te proberen....
Dan zie ik snel genoeg of iets aan de hand is met die van mij..

Dokter? ook dat is een optie, maar al denk ik niet dat er iets mis is met me, anders zou ik op het water toch ook problemen hebben...

En natuurlijk zal de warmte van dit moment ook wel zijn negatief effect hebben denk ik.....

Grtz
Hoi Henry. Vervelend is dat. Ik zou zeggen dat het niet aan de Concept II kan liggen, maar als je je verder niet slecht voelt (11-steden!) en omdat het al zo lang duurt mag je een storing aan de C2 toch niet uitsluiten. Ook al is er door een mechanische oorzaak meer weerstand ontstaan dan hoort de interne computer van de PM2/3 dat als een verhoging van de drag factor te zien en moet er voor corrigeren. Heb je al eens de dragfactor bekeken? Wijkt die sterk af van wat je gewend bent?
Ik zou ook eens een andere C2 proberen. Als je het daar niet hebt dan moet je contact met C2 opnemen dat er misschien iets met je PM3 is.

Over de warmte: Ik heb de afgelopen hittegolven gewoon doorgetrained (Pfff). Ik schat dat ik er nu ca 2 sec/500m langzamer door ga. Als je met die warmte niet doortraint zal het effect groter zijn maar zeker geen 25sec/500m zoals jij dat nu hebt.

Succes, Tom

Pieter
Paddler

Post by Pieter » July 30th, 2006, 1:47 pm

Hoi Henry,

Echt vervelend man!
Mocht je een keer bij mij in de buurt zijn; probeer dan even mijn C2.

Ik zat ook nog aan iets anders te denken.
Sinds ik in april ben begonnen met 'echt' roeien zijn mijn 500m splits met bijna 8 sec gestegen (wanneer ik 5k+ roei).
Ik maak mij daar (nog) geen zorgen om, maar ik had gehoopt dat er een directe meer-oprbrengst aan mijn water avontuur vast zat.

Is er bij jou geen verandering opgetreden toen je op het water begon?
-je krijgt oppeens aanwijzngen hoe je moet roeien. En...
-Je brengt waarschijnlijk minder tijd op de ergo door.

je kunt je ergo natuurlijk testen door 500m voluit te roeien of je maximale 'haal' te bepalen. x halen maximaal moet op zijn minst een indicatie geven.
Het kan een techniek questie zijn.

Een snelle ergo score is zeker geen garantie om op het water ook heel snel te gaan (en dus....andersom misschien ook wel niet ? )

Succes met de zoektocht en ik hoop dat je er uitkomt.

gr Pieter

Tyn
10k Poster

Post by Tyn » July 30th, 2006, 4:11 pm

Ha henry,

Klote voor je, nog steeds!

Er schiet mij ineens iets te binnen dat ik met je wil delen.

Je hebt het alvast gecheckt,maar voor de zekerheid deel ik het met je!

Heb je de gang van het shockcord, elastiek, al gecontroleerd??

loopt zij goed over de rollers en is zij niet versleten, want dit kan wel degelijk invloed hebben op je tijden welke de pm aangeeft!!

Ps. ik heb ook nog steedes een langzame Erg, maar bij mij is het 'waarschijnlijk' het onderdeel TYN.

Wens je veel succes!
( misschien word je ouder?..

kan het niet zijn , de verschillen zijn te groot )

Aggain Good luck!!
Tyn

M42H

"We keep you alive to serve this ship. So row well and live."

"Nobody move! I've dropped me brain!"

tomhz
2k Poster

Post by tomhz » July 30th, 2006, 4:50 pm

Pieter wrote: je kunt je ergo natuurlijk testen door 500m voluit te roeien of je maximale 'haal' te bepalen.
Zo'n 500m sprint lijkt me inderdaad een goede manier. Ik denk dat ik een 500m, ongeacht tijd van het jaar en ongeacht mijn trainingstoestand, altijd tussen 1:38 en 1:45 doe. Als ik voluit nog langzamer dan 1:45 ga zou ik eerst op een andere c2 gaan testen en bij hetzelfde resultaat naar een docter gaan :?

Tom

Oaktree
500m Poster

Post by Oaktree » July 31st, 2006, 5:59 am

Allemaal bedankt voor de goede reacties,

Pieter, ja ik had dat ook dat toen ik op water ging roeien mijn tijden minder werden...weet niet waar dat aan ligt maar waarschijnlijk omdat je "beter" roeit...Eeen ergometer woirdt normaliter gebruikt om het water roeien te ondersteunen, en niet andersom zoals wij het mischien ten onrechtte ervaren..
Daar kan ik trouwens ook wel mee leven...

Tyn, daar heb ik ook al aan gedacht aan dat elastiek, ik weet dat toen ik de laatste keer hem schoongemaakt hebt, dit wat heb aangetrokken..
Ik sta nu op hetr punt om hem weer helemaal uit elkaar te halen, en zal dit nog eens nader bekijken.
Ikzelf heb het idee dat het probleem veroorzaakt wort door een verkeerde olie die ik destijds op alle bewegende delen gespoten heb..
Het voelt ook aan dat hoe langer ik roei, des te zwaarder word het..lijkt wel of die olie dan gaat "stropen".

Tom wat betreft de dragfactor, die zit als ik hem precies op 3 zet, nu op 96...dat lijkt me eigenlijk al wat weinig..Weet het niet precies maar volgens mij zat dat vroeger op 120 of zoiets bij 3..hoe zit dat bij julie?

Om een 500 M te doen, weet ik niet of dat veel zegt over het wel of niet functioneren, omdat ik sterk (en ik voel me voor de rest ook OK, ook bij andere sporten) genoeg ben om dit 500 meter vol te houden..
Het is gewoon een feit dat ik nu een hartslag heb bij 2.20 die ik normaal gesproken zou hebben bij 2.00 of minder..
Dat verschil is veeeel te groot...Als dit daadwerkelijk met mijn gestel te maken zou hebben, dan zou ik me voor de rest ook slecht voelen lijkt mij..sterker nog dan zou ik mijn bed niet eens uitkomen!!!

In ieder geval fijn dat jullie meedenken, ik ga dat ding weer eens uit elkaar halen.....

Ik heb iemand in de buurt wonen die ook een C2 model D heeft (wisten jullie trouwens dat er een model E uit is, wel snel zeg!) dus als dit niks oplevert ga ik daar eens proberen..Is het daar ook K.., dan zal het toch wel aan mij liggen...

Grtz

2 Km PR 6.52,4

Post Reply