Hallo allen,
Even voorstellen, mijn naam is Bo.
Ik ben sinds twee dagen in het bezit van een nieuwe Concept 2, model D Pm3. Bewust voor deze investering gekozen omdat het apparaat voor mij alle voordelen had. Geen plaatsgebrek, geen tijdsgebrek, geen motivatiegebrek,.....en het apparaat voelde gelijk prima aan bij het gebruik in de revalidatieruimte. Nu ben ik ondertussen gewend geraakt aan een periode roeien van 16 minuten achter elkaar met een slagenritme van 29 slagen per minuut (stand 3 luchtschuif). Hierbij blijft de hartslag onder de 120, voor mij van belang. Kan ik vanuit dit standpunt langzaam uitbreiden naar een langere periode? De hartslag mag (nog) niet hoger worden als deze 120. Ik wil graag een afname in gewicht verwezenlijken en tegelijkertijd mijn conditie verbeteren.
Alles staat klaar om opgebouwd te worden en ligt klaar om gelezen te worden,....maar wil wel alvast natuurlijk gewoon doorgaan met dit ritme.
Kan dat? Of moet ik echt vanaf nul beginnen?
Hopelijk vindt ik hier een goed advies.
Tot een volgende keer!
Beginnend roeier!
- hjs
- Marathon Poster
Re: Beginnend roeier!
Wat is de reden dat je hf 120 aanhoud?, daar is niets mis mee maar is wel heel rustig. Om gewicht te verliezen is natuurlijk vooraal je voeding van belang. Als je een uur zou roeien op dit niveau schat ik in dat je 600 cal zou verbruiken. Om daarmee 1 kg vet (9000 cal. waard minus wat omzettingverbranding) zou je 13/14 uur moeten roeien. Das natuurlijk flink wat.Bo wrote:Hallo allen,
Ik ben sinds twee dagen in het bezit van een nieuwe Concept 2, model D Pm3. Bewust voor deze investering gekozen omdat het apparaat voor mij alle voordelen had. Geen plaatsgebrek, geen tijdsgebrek, geen motivatiegebrek,.....en het apparaat voelde gelijk prima aan bij het gebruik in de revalidatieruimte. Nu ben ik ondertussen gewend geraakt aan een periode roeien van 16 minuten achter elkaar met een slagenritme van 29 slagen per minuut (stand 3 luchtschuif). Hierbij blijft de hartslag onder de 120, voor mij van belang. Kan ik vanuit dit standpunt langzaam uitbreiden naar een langere periode? De hartslag mag (nog) niet hoger worden als deze 120. Ik wil graag een afname in gewicht verwezenlijken en tegelijkertijd mijn conditie verbeteren.
Alles staat klaar om opgebouwd te worden en ligt klaar om gelezen te worden,....maar wil wel alvast natuurlijk gewoon doorgaan met dit ritme.
Tot een volgende keer!
Maar ik zou zeggen gewoon aan de slag.
Ik weet niet waarom je een beperking van 120 hartslagen per minuut hebt maar het zij zo. Ik zou gewoon doorgaan totdat die hartslag boven de 120 komt en dan heb weet je wat voor jou je workout is.
Dan zou je hier nog een variatie op kunnen verzinnen en dat is intervallen die korter zijn dan eerder genoemde workout maar welke door herhaling boven de totale omvang van de eerder geboemede workout komen. Op die manier blijf je onder de 120 maar geef je je lichaam toch een grote prikkel om de conditie aan te passen.
De vet verbranding gaat inderdaad niet zo heel snel maar ik denk dat het wel iets meer kan zijn dan 600kcal per uur. De concept geeft meer precies aan hoeveel calorien je verbrand. (hierbij gaat men uit van een persoon van, ik geloof, 70kg, op de website van concept2 is een omrekeningsprogramma). Hoe dan ook als je veel uren doorbrengt op de ergometer gaat het weer wel snel. Als je wekelijks 2 uurtjes of meer op die ergometer kan zitten dan zou je in 6 a 8 weken op die 9000kcal kunnen komen. Of je dan ook 1 kilo gewicht verliest is nog de vraag omdat je mogelijk ook meer gaat eten. Op de website ergogenics werd laats melding gemaakt van een interresante vinding. Afvallen werkt pas bij minimaal 4 keer per week trainen. http://www.ergogenics.org/vetzucht86.html
Omdat je meer en harder kunt trainen kan het opbouwen en ontwikkelen van conditie enorm bijdragen aan een grotere mate van afvallen. Afhankelijk van wat voor type je bent zal het makkelijk zijn om je conditie op te bouwen of niet. Mocht je nogal groen zijn met lichamelijke beweging dan zou ik aanraden om samen met iemand anders te trainen of een persoonlijke trainer te zoeken. Een dergelijke externe motivatie kan helpen om vol te blijven houden zodra de verveling begint toe te slaan.
Dan zou je hier nog een variatie op kunnen verzinnen en dat is intervallen die korter zijn dan eerder genoemde workout maar welke door herhaling boven de totale omvang van de eerder geboemede workout komen. Op die manier blijf je onder de 120 maar geef je je lichaam toch een grote prikkel om de conditie aan te passen.
De vet verbranding gaat inderdaad niet zo heel snel maar ik denk dat het wel iets meer kan zijn dan 600kcal per uur. De concept geeft meer precies aan hoeveel calorien je verbrand. (hierbij gaat men uit van een persoon van, ik geloof, 70kg, op de website van concept2 is een omrekeningsprogramma). Hoe dan ook als je veel uren doorbrengt op de ergometer gaat het weer wel snel. Als je wekelijks 2 uurtjes of meer op die ergometer kan zitten dan zou je in 6 a 8 weken op die 9000kcal kunnen komen. Of je dan ook 1 kilo gewicht verliest is nog de vraag omdat je mogelijk ook meer gaat eten. Op de website ergogenics werd laats melding gemaakt van een interresante vinding. Afvallen werkt pas bij minimaal 4 keer per week trainen. http://www.ergogenics.org/vetzucht86.html
Omdat je meer en harder kunt trainen kan het opbouwen en ontwikkelen van conditie enorm bijdragen aan een grotere mate van afvallen. Afhankelijk van wat voor type je bent zal het makkelijk zijn om je conditie op te bouwen of niet. Mocht je nogal groen zijn met lichamelijke beweging dan zou ik aanraden om samen met iemand anders te trainen of een persoonlijke trainer te zoeken. Een dergelijke externe motivatie kan helpen om vol te blijven houden zodra de verveling begint toe te slaan.
De hartslag van 120 is aangeraden n.a.v. een fietstest. Er is een hartfalen geconstateerd, en als de hartslag boven de 120 zou komen zou ik gaan verzuren zegt men...het zgn. "omslagpunt"?
Dus nu wil ik voorlopig zelf mijn conditie alleen maar verbeteren door de tijdsduur langzaam te verlengen, lettend op deze 120 slg/pm.
Naast roeien zijn we actief op de hometrainer, dagelijks 10 kilometer fietsen, een aantal minuten (+/- 10 min.) op de crosstrainer en een uur aaneengesloten wandellen met de hond(flinke stevige pas). Dit dus dagelijks.
Resultaat is nu al een gewichtsafname van bijna 4 kilo in zes weken tijd. Dieet is afgestemd m.b.v. een dieetiste en verloopt prima.
Hopelijk zal binnenkort bij een nieuwe fietstest blijken dat de conditie al goed verbeterd is waarna de hartsslag omhoog zou kunnen, iets wat ik zelf al wel voelde.
Dus nu wil ik voorlopig zelf mijn conditie alleen maar verbeteren door de tijdsduur langzaam te verlengen, lettend op deze 120 slg/pm.
Naast roeien zijn we actief op de hometrainer, dagelijks 10 kilometer fietsen, een aantal minuten (+/- 10 min.) op de crosstrainer en een uur aaneengesloten wandellen met de hond(flinke stevige pas). Dit dus dagelijks.
Resultaat is nu al een gewichtsafname van bijna 4 kilo in zes weken tijd. Dieet is afgestemd m.b.v. een dieetiste en verloopt prima.
Hopelijk zal binnenkort bij een nieuwe fietstest blijken dat de conditie al goed verbeterd is waarna de hartsslag omhoog zou kunnen, iets wat ik zelf al wel voelde.
hjs wrote:Wat is de reden dat je hf 120 aanhoud?, daar is niets mis mee maar is wel heel rustig. Om gewicht te verliezen is natuurlijk vooraal je voeding van belang. Als je een uur zou roeien op dit niveau schat ik in dat je 600 cal zou verbruiken. Om daarmee 1 kg vet (9000 cal. waard minus wat omzettingverbranding) zou je 13/14 uur moeten roeien. Das natuurlijk flink wat.Bo wrote:Hallo allen,
Tot een volgende keer!
Maar ik zou zeggen gewoon aan de slag.
De reden van deze beperking staat in mijn eerste antwoord geschreven, vandaar dus. Het roeien zelf gaat me prima af en zag graag voorlopig een uitbreiding van de tijdsduur, als dat goed gaat ben ik zeer tevreden. Er wordt naast roeien ook nog gefietst op de hometrainer, bewogen op de crosstrainer en een uur aangeen gesloten wandelen met de hond. (stevige wandelpas.) Dit ritueel dagelijks. Afvallen gaat al aardig, zeker m.b.v. een dieetiste, de afgelopen 8 weken bijna 4 kilo gewicht verloren! Minimaal 4 keer per week is zeker geen probleem, dat moet kunnen.
Tinus wrote:Ik weet niet waarom je een beperking van 120 hartslagen per minuut hebt maar het zij zo. Ik zou gewoon doorgaan totdat die hartslag boven de 120 komt en dan heb weet je wat voor jou je workout is.
Succes er mee.Bo wrote:De hartslag van 120 is aangeraden n.a.v. een fietstest. Er is een hartfalen geconstateerd, en als de hartslag boven de 120 zou komen zou ik gaan verzuren zegt men...het zgn. "omslagpunt"?
...
Ik ben zelf niet zo heel veel fan van trainen op hartslag maar dat is meer omdat het voor mij niet zo goed werkt. Mijn hart tikt alle kanten op en er lijkt geen logica in te zitten. Dat geldt in een bepaalde mate ook wel voor iedereen. Die 120 als omslagpunt op de fiets kan op de ergometer heel goed een andere waarde hebben omdat je andere spieren gebruikt en met een andere frequentie. Daarnaast ook kan het omslag punt per dag varieren afhankelijk van de dagelijkse hoeveelheid stress en inderdaad ook door toename van conditie.
Ik zou persoonlijk de hartslagtest met een korreltje zout interpreteren maar dat zou dan gelden voor prestatie sport. Als er een relatief minder gezond hart mee gemoeid is dan is voorzichtigheid natuurlijk wel belangrijk. Ik geloof niet dat intensieve lichaamsbeweging erg veel gezonder is dan extensieve lichaamsbeweging en er lijkt mij dan ook niet veel reden om de intensiteit van de oefening al te veel op te schroeven (hoewel een langere duur of extra sessie weinig bezwaar heeft).
Hét omslagpunt dat de meeste roeiers kennen zal overigens waarschijnlijk niet het punt zijn dat jij bedoelt. Waar roeiers het vaak over hebben met het omslagpunt is het punt waarop de verzuring zodanig is dat deze blijft ophopen en niet constant blijft. Het punt dat jij bedoelt is waarschijnlijk het punt waarop verzuring begint maar nog op een constante hoeveelheid kan worden gehouden. Op het ene punt is trainen intensief te noemen op het andere punt is trainen extensief te noemen.